نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین

نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین: بازگشت مهاجران افغان بخشی از روند صلح باشد

اطلاعات روز: نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین امروز (سه‌شنبه، ۱۷ سرطان) به میزبانی کابل برگزار شد. در این نشست معینان وزارت‌های خارجه‌ی چین، پاکستان و افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس صحبت کردند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه، در این نشست سه‌جانبه توافق شده است که بازگشت مهاجران افغان باید بخشی از روند صلح باشد و جامعه جهانی در تهیه‌ی یک نقشه‌ی راه مفید و زمان‌بندی‌شده برای بازگشت باعزت مهاجرین افغان نقش بازی کند.

از سوی هم، گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در این نشست در مورد مسایل مربوط به صلح افغانستان و توسعه‌ همکاری‌های سه‌جانبه و دوجانبه بحث و گفت‌وگو شده است. سه طرف در مورد همکاری‌ها برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا نیز بحث و گفتگو کرده‌اند.

آقای هیواد افزود که چین و پاکستان در این نشست بر کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند. بیجینگ و اسلام‌آباد همچنان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها نیز اعلام حمایت کرده‌اند.

سخن‌گوی وزارت خارجه علاوه کرد که چین و پاکستان در این نشست از اقدامات دولت افغانستان برای رهایی زندانیان گروه طالبان نیز استقبال کرده و از طالبان نیز خواستند که دست از خشونت بردارند.

از سوی هم در این نشست، روی اجرای تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های امنیتی که در سال ۲۰۱۸ میلادی به امضا رسیده بود، تأکید شده است. سه کشور همچنان توافق کرده‌اند که روی این تفاهم‌نامه و مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم در چارچوب نشست‌های سه‌جانبه و دوجانبه گفت‌وگو را ادامه بدهند.

افغانستان روز گذشته نیز میزبان نشست منطقوی زیر نام «تقویت اجماع برای صلح» افغانستان بود که به ابتکار دولت افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد. نمایندگان حدود ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در این نشست حضور داشتند.

قرار است به روز پنج‌شنبه هفته‌ی جاری نیز نشست اجماع بین‌المللی برای صلح افغانستان به میزبانی دولت افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شود. رییس‌جمهور اشرف غنی سخنران نخست این نشست خواهد بود.

سخن‌گوی وزارت خارجه گفت که در این نشست، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای بزرگ جهان به‌شمول ایالات متحده امریکا اشتراک خواهند کرد.

کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها، تبادله‌ی زندانیان، آغاز فوری مذاکرات صلح، تأمین آتش‌بس بشردوستانه و مبارزه با ویروس کرونا، از موضوعات مهم مورد بحث در نشست روز پنج‌شنبه خواهد بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *