در سال جاری رشد اقتصادی 3 درصد کاهش و میزان فقر 7 درصد افزایش خواهد یافت

اطلاعات روز: مصطفا مستور، وزیر اقتصاد می‌گوید که بادرنظرداشت گسترش ویروس کرونا، رشد اقتصادی کشور در سال جاری سه درصد کاهش و میزان فقر هفت درصد افزایش خواهد یافت.

در خبرنامه‌ای که شب گذشته (چهارشنبه، 18 سرطان) از سوی وزارت اقتصاد به نشر رسیده، آمده است که آقای مستور این گفته‌ها را در نشست «حمایت از احیای مجدد سکتور خصوصی در آسیای مرکزی پس از کوید19 با تمرکز افغانستان» به‌صورت مجازی از طریق آنلاین مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، او گفته است: «با درنظرداشت گسترش کوید۱۹، رشد اقتصادی ما در سال روان یک افت سه درصدی  را نسبت به سال پار خواهد داشت و همچنان میزان فقر از ۵۴.۵ درصد به ۶۱.۵ درصد بلند خواهد رفت.»

با این حال وزیر اقتصاد کشور افزوده است که این وزارت در همکاری با سایرا ادارات ذیربط یک بسته را که متمرکز به حمایت از پیشه‌وران، تشبثات کوچک و متوسط در بخش‌های مالیات، فیس شاروالی‌ها، قرضه‌‌های سهل، برق و کرایه‌ی جادیدادها می‌باشد، تهیه کرده و برای تصویب به شورای عالی اقتصادی و کابینه‌ی حکومت فرستاده است.

او تأکید کرده است که دولت افغانستان در کنار حمایت مالی از سکتور صحت و مصئونیت اجتماعی به سکتور خصوصی که در دوره‌ی گسترش ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، نیز توجه خواهد کرد.

وزارت اقتصاد در حالی از کاهش سه درصدی رشد اقتصادی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا خبر می‌دهد که در سال گذشته مالی (1398) رشد اقتصادی کشور به سه درصد رسیده بود. یک سال قبل از آن رشد اقتصادی ۲.۷ درصد بود.

قبلا وزارت مالیه گفته بود که رشد اقتصادی کشور در سال مالی 1399، با افزایش 0.5 درصدی به 3.4 درصد خواهد رسید.