استرالیا و کانادا: افزایش خشونت توسط طالبان امید رسیدن به صلح را با تهدید مواجه می‌سازد

اطلاعات روز: جفری توت، سفیر استرالیا و دیف متکف، سفیر کانادا در افغانستان نسبت به افزایش خشونت‌ها در کشور ابراز نگرانی کرده، می‌گویند که افزایش خشونت‌ها توسط گروه طالبان امید مردم افغانستان برای رسیدن به صلح را با تهدید مواجه می‌سازد.

در یک اعلامیه‌ی مشترک که امروز (پنج‌شنبه، 19 سرطان) از سوی سفیران استرالیا و کانادا در افغانستان به نشر رسیده، آمده است که طالبان علی‌رغم کاهش خشونت‌ها توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، همچنان به خشونت‌شان ادامه داده‌اند.

در اعلامیه، این اقدام جنگ‌جویان گروه طالبان «ناامیدکننده» خوانده و تأکید شده است که از گروه طالبان که ادعای نمایندگی بخشی از مردم افغانستان را دارند، انتظار چنین رفتاری نمی‌رود. آنان تأکید کرده‌اند که این گروه باید با کاهش خشونت به افغان‌ها و سایر جهانیان نشان دهند که قصد انجام مذاکرات صلح مبنی بر حسن نیست را دارند.

سفیران استرالیا و کانادا تأکید کرده‌اند که طرف‌های درگیر برای اعتمادسازی و پیشرفت گفت‌وگوهای صلح باید خشونت را کاهش داده و آتش‌بس بشردوستانه را اعلام کنند.

از سویی هم، آنان با اشاره به حملات اخیر بر عالمان دین، کارمندان صحی، مدافعان حقوق بشر و مسئولین قضایی، این حملات را انزجارآمیز خوانده، گفته‌اند که عاملان این رویداد به‌صورت واضح قصد داشتند که جلو بحث‌های آزاد و صدای نهادهای جامعه‌ی مدنی را بگیرند. سفیران استرالیا و کانادا ابراز امیدواری کرده‌اند که این حملات صدای این نهادها را خاموش نمی‌توانند.

با این حال، آنان خواستار بررسی‌های کامل این حملات و محاکمه‌ی عاملان آن‌ها شده‌اند.

پیشتر اتحادیه‌‌ی اروپا و بریتانیا نیز از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود. این اتحادیه تأکید کرده بود که باید خشونت‌ها کاهش یابد و آتش‌بس تمام‌عیار در افغانستان برقرار شود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور در تاریخ 7 سرطان نیز گفته بود که ادامه‌ی خشونت‌ها از سوی طالبان مردم را نگران کرده و فضای اعتماد برای آغاز گفت‌وگوهای صلح را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

با این حال او گفته بود که ممکن مذاکرات صلح در ماه جاری میلادی (جولای) آغاز شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *