راس ویلسن، سفیر امریکا در کابل

سرپرست سفارت امریکا: حمله‌ی طالبان در سمنگان خلاف توافق‌نامه‌ی صلح دوحه بود

اطلاعات روز: راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل حمله‌ی طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان را محکوم کرده و آن‌را خلاف توافق‌نامه‌ی صلح امریکا با این گروه دانسته است.

آقای ویلسن امروز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) در رشته‌تویتی نوشته است که مطابق توافق‌نامه‌ی صلح دوحه، طالبان باید خشونت‌ها را کاهش داده و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.

او نوشته است: «از طالبان می‌خواهیم که تعهدات‌شان را در قبال صلح نشان دهند و بالای مراحل سازنده‌ای که تمام طرف‌ها را گرد میز مذاکره‌ی بین‌الافغانی بیاورد، متمرکز شوند.»

سرپرست سفارت امریکا در ادامه نوشته است که آنان برای پاسخگو نگهداشتن طالبان تلاش کرده و فشارها برای کامل کردن روند رهایی زندانیان، کاهش خشونت، عملی کردن کامل تعهدات مبارزه با تروریزم و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را ادامه می‌دهند.

پیشتر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز حمله‌ی طالبان در ولایت سمنگان را خلاف تعهد این گروه برای کاهش خشونت به‌ هدف رسیدن به آتش‌بس دایمی در مذاکرات بین‌الافغانی خوانده بود.

آقای خلیل‌زاد گفته بود که استفاده از موتربمب در مرکز یک شهر «غیرقابل قبول» است. به گفته‌ی او، در چنین وضعی، موضع مخالفان روند صلح تقویت و به تخریب‌کنندگان این روند نیز فرصت مساعد می‌شود.

خلیل‌زاد به توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان اشاره کرده و گفته بود که با ترک پنج پایگاه، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان مطابق توافق‌نامه‌ی صلح دوحه، کاهش یافته است.

در همین حال، گروه طالبان از ترک پنج پایگاه امریکا و کاهش سربازان این کشور در افغانستان استقبال کرده، اما گفته است که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا با این گروه در ۱۳۵ روز گذشته، بارها از سوی امریکا و دولت افغانستان نقض شده است.

این گروه در اعلامیه‌ای گفته است که رهایی زندانیان به‌عنوان اولین شرط این توافق‌نامه تا کنون به تعویق افتاده و مذاکرات بین‌الافغانی نیز با تأخیر مواجه شده است.

این درحالی است که روز گذشته نخست یک موتربمب طالبان در برابر ساختمان‌های ریاست امنیت ملی و شهرداری سمنگان منفجر شد. به دنبال آن، دو مهاجم مسلح این گروه وارد ساختمان ریاست امنیت ملی شدند.

براساس اظهارات مقام‌های محلی سمنگان، مهاجمان لباس امنیت ملی به تن داشتند. به گفته‌ی او، در این حمله‌ی طالبان، ۱۱ نیروی امنیت ملی به‌شمول یک زن کشده و بیش از ۶۰ نفر دیگر به‌شمول غیرنظامیان زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *