حکومت با طرح «میثاق امنیتی» به جنگ جرم و جنایت می‌رود

حکومت با طرح «میثاق امنیتی» به جنگ جرم و جنایت می‌رود

حکومت افغانستان برای ریشه‌کنی جرایم جنایی و جلوگیری از حملات تروریستی برنامه‌ بلندپروازانه‌ای را تحت نام «میثاق امنیتی – بسیج مردم در مبارزه با جرایم و جنایت» راه‌اندازی کرده است. این برنامه از یک هفته به این سو به اجرا درامده است و وزارت داخله نتیجه‌ی آن را مطلوب می‌خواند. حکومت از این طرح به‌عنوان «بزرگ‌ترین برنامه امنیتی» نیز یاد کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهووری امروز (سه‌شنبه، 24 سرطان) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که هدف از راه‌اندازی این برنامه تأمین امنیت سرتاسری و برگرداندن آرامش روحی و روانی و بهترشدن امنیت فیزیکی مردم افغانستان است: «هدف از تدوین میثاق امنیتی، مهار، صفرسازی جرم و جنایت، ریشه‌کن کردن ناامنی‌ها و مبارزه‌ی ساختارمند با هر نوع فساد در کشور می‌باشد.»

او افزود که میثاق امنیتی، برنامه مشترک دولت و مردم است که از کابل آغاز شده است و سپس به سایر ولایت‌ها گسترش خواهد یافت.

به گفته‌ی آقای صدیقی، در این برنامه نهادهای مردمی، دینی، جامعه مدنی، شوراهای انکشافی روستاها، بزرگان محل، مجاهدین، افسران متقاعد قوای مسلح و سایر تشکل‌های اجتماعی در کار اطلاع‌رسانی از وضعیت موجود جرم و جنایات در ناحیه‌ها، محله‌ها و روستاها نهادهای امنیتی و کشفی را کمک می‌کنند. همچنان به گفته‌ی او در این طرح نهادهای مختلف حکومت افغانستان نیز دخیل است.

آقای صدیقی، طرح «میثاق امنیتی» را بزرگ‌ترین برنامه‌ی امنیتی حکومت می‌خواند – عکس از مرکز رسانه‌های حکومت
آقای صدیقی، طرح «میثاق امنیتی» را بزرگ‌ترین برنامه‌ی امنیتی حکومت می‌خواند – عکس از مرکز رسانه‌های حکومت

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افزود که در تطبیق این برنامه از امکانات و ظرفیت‌های مودجود استفاده می‌شود و نیاز به امکانات و تجهیزات تازه نیست: «میثاق امنیتی انسجام داشته‌ها، توانایی‌های مردمی و محلی، توانایی موجود دولت و استفاده از تمام منابع در راستای بهبود امنیت و مبارزه با جرایم در کشور می‌باشد.»

دست‌آورد یک هفته‌ای

وزارت داخله می‌گوید که پس از منظوری طرح میثاق امنیتی، هزارن شهروندکابل به‌گونه‌ی رضاکارانه بسیج شده‌اند و با پولیس اعلام همکاری کردند.

جنرال صبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت داخله در نشست امروز گفت که در نتیجه‌ی همکاری مردم، از نزدیک به یک هفته که این طرح به اجرا گذاشته شده است، حدود 200 مجرم در کابل شناسایی و از آن میان 13 تن بازداشت‌ و به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده‌اند. 13 نفری که بازداشت شده‌اند نام‌های عجیب دارند: عبید مشهور به بچه قباد، اسدالله مشهور به خوارزاده، آصف مشهور به مسلمان خدا، صفی‌الله درخیل مشهور به بوکسر، سکندر مشهور به رییس سکندر، عبدالقدوس مشهور به خان آغا، عبدالمتین سردسته‌ی گروه چهار نفری که با تمام افرادش دست‌گیر شده است، میر افغان، کتاب بچه انو و میر فخرالدین. قانع افزود که تا 24 ساعت آینده عکس و نام تمامی 200 مجرم شناسایی شده از طریق رسانه‌ها با مردم افغانستان شریک می‌شود.

«مجرمان بدون درنظرداشت موقف‌شان بازداشت می‌شوند»

آقای قانع تأکید کرد که پولیس دستور دارد که بی‌درنظرداشت موقف، وابستگی و شهرت مجرمان آنان را بازداشت کنند: «در صورتی که پولیس به هر دلیلی از بازداشت مجرم سر باز زند و بی‌تفاوتی کند، به عوض مجرم مورد بازپرس قرار می‌گیرد. این تعهد ما است.»

آقای قانع، به‌عنوان نمونه به پسر یک وکیل پارلمان اشاره کرد که به‌دلیل سوءاستفاده از موقف مادرش دست به بی‌نظمی و فیرهای هوایی در شهر زده بود. به گفته‌ی او زبیر، پسر حبیبه دانش، نماینده‌ی مردم تخار در مجلس نمایندگان بازداشت شده و پرونده‌اش به دادستانی کل فرستاده شده است.

او همچنان گفت که در یک هفته‌ی گذشته 64 پیمان امنیتی با بزرگان کابل در شهر و ولسوالی‌ها امضا شده است. به گفته‌ی آقای قانع این پیمان‌ها در ساحاتی امضا شده است که هر روز و هر هفته شاهد وقوع حوادث و جرایم جنایی بوده است، اما از یک هفته به این سو در آن جرمی اتفاق نیفتاده است.

تشکیل پولیس مخفی و راه‌اندازی گزمه‌های مخفی

معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که شیوه تعقیب و پرونده‌های جرمی و مجرمان تغییر کرده است. به گفته‌ی او وزارت داخله شکل گزمه را تغییر داده است؛ طوری که علاوه بر این که پولیس ملی با لباس رسمی و وسایط نظامی در شهر گزمه می‌کنند، یک واحد پولیس مخفی با وسایط شخصی نیز برای گزمه موظف شده‌اند.

عبدالصبور قانع، معین ارشد امور امنیتی وزارت داخله نقش شهروندان را در ریشه‌کنی جرایم و جلوگیری از حملات تروریستی مهم می‌خواند
عبدالصبور قانع، معین ارشد امور امنیتی وزارت داخله نقش شهروندان را در ریشه‌کنی جرایم و جلوگیری از حملات تروریستی مهم می‌خواند

هدف از راه‌اندازی این گزمه، شناسایی و بازداشت مجرمان، تفتیش عملکرد پولیس علیه مجرمان و ارزیابی رفتار پولیس خوانده شده است.

قانع گفت که در نتیجه‌ی کار یک‌هفته‌ای این واحد، 20 مجرم با 11 موتر و 15 میل اسلحه بازداشت و به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده‌اند. همچنان به گفته‌ی او این واحد، 24 سرباز پولیس را نیز به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای‌شان بازداشت کرده است: «در بین 24 پولیس از ساتونکی گرفته تا قومندان کندک شامل‌اند. برای اصلاح پولیس این پروسه را جدا ادامه می‌دهیم.»

تسریع روند تعقیب و بازداشت شبکه‌های جرمی

معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که پس از راه‌اندازی برنامه‌ی میثاق امنیتی، در بخش تعقیب و گرفتاری شبکه‌های جرمی پولیس سریع‌تر عمل کرده است. او گفت که در این هفته دو شبکه‌ی جرمی شامل 10 نفر به سرگروهی دو نفر که عارف و عبدالله نام دارند، بازداشت شدند: «دو نفر آنان در نتیجه‌ی برخورد با پولیس کشته شدند و دو نفر دیگر شان پس از زخمی‌شدن دست‌گیر شدند.» به گفته‌ی قانع این گروه‌ها در اختطاف‌ها و جرایم سازمان‌یافته سهم داشتند.

او افزود که 88 نفر مجرمان انفرادی که در قتل‌ها و سرقت‌های بزرگ و کوچک دست داشتند نیز بازداشت شده‌اند. به همین ترتیب به گفته‌ی قانع در یک هفته‌ی گذشته 327 ولگرد نیز که شهروندان کابل را آزار و اذیت می‌کردند جمع‌آوری شده‌اند.

آقای قانع گفت نتیجه‌ی بررسی پولیس و امنیت ملی نشان می‌دهد که در کابل 254 ساحه جرم‌زا که بیش‌ترین جرم در آن ساحات به وقوع می‌پیوندد، وجود دارد. او گفت که هدف برنامه‌ی میثاق امنیتی تبدیل کردن این ساحات به مناطق امن است. به گفته‌ی آقای قانع از یک هفته به این سو پنج ساحه در حوزه‌های اول، دوم، سوم، یازدهم و هفدهم تصفیه شده است: «کار تصفیه ساحات دیگر هم به‌شدت ادامه دارد.»

مبارزه با مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان

هدفی دیگری که برنامه‌ی میثاق امنیتی دنبال می‌کند، بازداشت توزیع‌کننده‌های بزرگ و کوچک مواد مخدر است. آقای قانع گفت که در یک هفته‌، سه فروشنده بزرگ و 30 دستفروش مواد مخدر بازداشت شده‌ و 100 نفر معتاد نیز جمع‌آوری شده‌اند.

به گفته‌ی آقای قانع، بررسی‌های وزارت داخله نشان می‌دهد که در کابل هفت هزار معتاد وجود دارد و پولیس هم این ظرفیت را دارد که آنان را جمع‌آوری کند، اما به‌دلیل نبود ظرفیت درمان آنان در درمانگاه‌های وزارت صحت، عجالتا این امر ممکن نیست: «به هر تعدادی که وزارت صحت عامه از ما خواست، ما معتاد جمع‌آوری و به شفاخانه‌ها منتقل می‌کنیم.»

مبارزه با تروریسم

معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که پس از راه‌اندازی برنامه میثاق امنیتی، هماهنگی نیروهای پولیس و امنیت ملی بیش‌تر شده است. به گفته‌ی او در یک هفته‌ی گذشته نیروهای امنیت ملی و پولیس با راه‌اندازی عملیات‌های مشترک دو مهاجم انتحاری را پیش از رسیدن به هدف و 26 تروریست دیگر که در ترورهای هدفمند در کابل متهم بودند، بازداشت کرده‌اند: «این 26 نفر در جابه‌جایی مواد انفجاری و ماین‌های مقناطیسی دست داشتند که از نزد آنان 23 حلقه ماین مقناطیسی و بیش از هزار کیلوگرام مواد انفجاری نیز به‌دست آمده است. همچنان در برخورد با نیروهای امنیت ملی شش تن از این تروریستان کشته و پنج تن دیگرشان زخمی بازداشت شدند.»

به همین ترتیب طبق برنامه‌ی میثاق امنیتی راه‌های که از از ولایات هم‌جوار به ولسوالی‌های کابل منتهی می‌شود و طالبان از آن برای نفوذ به کابل استفاده می‌کنند، شناسایی و کار جابه‌جایی نیروهای امنیتی و دفاعی در آن عملا آغاز شده است. به گفته‌ی آقای قانع در ولسوالی‌های پغمان، موسهی و قره‌باغ که بعضا ناامن می‌شوند، به‌جای پاسگاه‌های کوچک امنیتی، قرارگاهای بزرگ با نیروهای بیش‌تر ساخته می‌شود. او همچنان گفت که ظرفیت‌های عملیاتی قوای مسلح افغانستان نیز در ولسوالی‌های کابل بیش‌تر می‌شود: «پس از این تلاش می‌شود نیروهای کافی در هر ولسوالی مستقر شود تا اگر نیاز به اقدام نظامی می‌شود، نیاز نشود که از شهر کابل نیروهای کمکی اعزام شود.»

او افزود که در این ولسوالی‌ها با بزرگان و مردم محل نیز توافق شده است که در راستای تأمین امنیت از فعالیت‌های تروریستی به نیروهای امنیتی گزارش دهند: «در ولسوالی‌های شمال که کار عملا آغاز شده است، نتیجه‌ی خوب گرفتیم.»

تشخیص کارت‌های جعلی موتر و اسلحه

معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که بخشی از برنامه میثاق امنیتی تشخیص اصلی بودن و جعلی بودن مجوز اسلحه و موتر است. به گفته‌ی او مأموران امنیتی در دروازه‌های کابل با استفاده از وسایل الکترونیک این کار را انجام می‌دهند: «این نیروها، وسایط را بررسی و کنترل می‌کنند و آن عده از وسایطی که در نتیجه کنترل جعلی ثابت شد، نیروی مؤظف، جعل‌کار را دستگیر و موترش و اسلحه‌اش را ضبط می‌کنند.»

همچنان براساس این برنامه، دروازه‌های کابل با ماشین‌های بیومرتیک تجهیز می‌شود تا افراد جنایت‌کار و مجرمان تحت تعقیب شناسایی شوند: «تا دو هفته‌ی دیگر این سیستم در دروازه‌های کابل نصب می‌شود.»

در عین حال طبق این برنامه تمامی رانندگان شهر کابل که مسافرکَشی می‌کنند نیز بایومتریک می‌شوند. آقای قانع گفت که این کار کمک می‌کند، رانندگانی که با گروه‌های تروریستی دست دارند و مسافران را به دام می‌اندازند شناسایی شوند: «طبق معلومات ما از بعضی موترهای مشخص طالبان شهروندان کشور را پایین و با خود می‌برند. هدف از بیومرتیک‌کردن راننده‌ها، تشخیص این افراد است.»

نصب کمره‌های امنیتی

معینبت ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که در یک هفته‌ی گذشته تحت برنامه‌ی میثاق امنیتی، 66 کمره‌ی امنیتی در ناحیه‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، دهم و یازدهم نصب شد که در شناسایی مجرمان پولیس را کمک می‌کند. این کمره‌ها بر سر دکان محل‌های کار مردم نصب شده است.

تشخیص محلات فروش موترهای سرقت‌شده

آقای قانع گفت در کابل سه محل فروش وسایط غیرقانونی و موترهای سرقت‌شده تشخیص شده است. این محلات در ولسوالی‌های قره‌باغ و چهارآسیاب و منطقه کمپنی حوزه پنجم امنیتی شهر کابل موقعیت دارند. به گفته‌ی آقای قانع یکی از این محلات مسدود شده و دو محل دیگر آن نیز به‌زودی مسدود می‌شود.

ثبت و نام‌نویسی دست‌فروشان شهر کابل از دیگر اقداماتی است که تحت برنامه میثاق امنیتی اجرا خواهد شد.

صبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که در کل برنامه‌ی میثاق امنیتی شامل 41 ماده تطبیقی است که مکلفیت‌های پولیس، امنیت ملی، اردوی ملی و هشت نهاد ملکی در آن مشخص شده است: «این نهادها هر روز از تطبیق مکلفیت‌های‌شان گزارش می‌دهند.»

ناامنی و وقوع جرایم جنایی و حملات تروریستی در شهر کابل و در کل تمام افغانستان یک امر عادی است و مردم همیشه از آن شاکی بوده‌اند. حالا دولت افغانستان با طرح این برنامه بلندپروازانه می‌رود که جرایم را به صفر برسانند و از وقوع حملات تروریستی جلوگیری کند. اینکه این برنامه‌ به موفقیت خواهد انجامید یا نه، زمان پاسخ می‌دهد.

نتیجه‌ی تطبیق این برنامه یک ماه بعد مشخص می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *