محب: طالبان به‌دستور استخبارات کشورهای بیگانه در افغانستان می‌جنگند

اطلاعات روز: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که گروه طالبان به‌دستور استخبارات کشورهای بیگانه در افغانستان می‌جنگد و «وطن» را ویران می‌کند.

آقای محب که امروز (پنج‌شنبه، 2 اسد) در مراسم معرفی یاسین ضیا، رییس جدید ستاد ارتش کشور در کابل صحبت می‌کرد، به‌صورت ضمنی طالبان را ابزار دست استخبارات پاکستان خوانده، گفت که جنگ‌جویان این گروه به‌دستور اداره‌ی استخبارات این کشور می‌جنگند.

او افزود که فرزندان رهبران طالبان در «اسلام‌آباد، کویته و کراچی» مشغول آموزش اند، اما به‌عنوان غلام یک اداره‌ی استخباراتی در افغانستان مردم را فریب می‌دهند و به جنگ علیه حکومت تشویق می‌کنند.

مشاور امنیت ملی در ادامه از رهبران طالبان خواست که دست از جنگ بردارند. او گفت: «رهبران طالبان (باید) زندگی ننگین را کنار بگذارند، غلامی بس است. غلامی کی؟ غلامی یک اداره‌ی استخباراتی؟ شرم کنید!»

با این حال حمدالله محب تأکید کرد که دولت افغانستان تا زمانی علیه طالبان می‌جنگد که این گروه از جنگ دست بکشد و از چنگ استخبارات کشورهای بیگانه رهایی یابد.

او همچنان در بخشی از صحبت‌های خود به مسئولان ارشد وزارت دفاع ملی دستور داد که جنگ را در برابر این گروه و سایر گروه‌ها شدت بخشند.

در همین حال، رییس ستاد ارتش کشور نیز گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان جنگ‌شان را در برابر طالبان شدت می‌دهند.

«طالبان رهاشده از زندان دوباره به جنگ برگشته‌اند»

در این نشست اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که برخی از زندانیان گروه طالبان پس از رهایی از زندان‌های کشور دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند. او تأکید کرد که تعدادی از آنان نیز در جریان درگیری‌ها با نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

آقای خالد همچنان در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش خشونت‌های طالبان گفت که جنگ‌جویان این گروه برخلاف اصول توافق‌نامه‌ی صلح خشونت‌های‌شان را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده‌اند.

او افزایش خشونت توسط این گروه را مانع در برابر آغاز روند صلح خواند.

سرپرست وزارت دفاع تأکید کرد که نیروهای دولتی اما تمامی موارد این توافق‌نامه را رعایت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *