خادم حسین کریمی

محقق، اشتباه بسيار مرگ‌بار و استراتژيكي را مرتكب شد. تظاهراتِ كم‌فروغِ امروز، به‌شدت بر وجهه و وسعت نفوذ مردمي او آسيب رساند. ديگر، دولت و طرف‌هاي درگيرِ سياسي‌اش، وقعِ چنداني به تهديدها و هشدارهاي او مبني بر برگزاري همايش‌ها و اعتراضات خيابانيِ ميليوني‌اش نخواهند گذاشت. او با «سياست پهلواني»، پتانسيل بسيار قدرت‌مند و تأثيرگذار اپوزيسيوني‌اش را با اتكا به نفوذ وسيع مردمي‌اش ضعيف كرد و در يك بازي نابرابر و حساب ناشده، گول خورد.

«اصلاحات و هم‌گرايي» اگر بتواند در وقت و مجال مناسب نيروي مردمي‌اش را مديريت كند، مي‌تواند فشار زيادي بر دولت وارد آورد و از راي گسترده‌اش حراست كند. «اصلاحات و هم‌گرايي»، بازي را خيلي ناشيانه و بدقاعده شروع كرد‌. برگزاري تظاهرات پيش از اعلام نتيجه‌ي مقدماتي و شروع به‌كار کردنِ كميسيون، توجيه و استدلالي ندارد. اگر واقعاً اين تيم اسنادي مبني بر تخلف و تقلب اعضاي كميسيون دار‌د، چرا رو نمي‌كند؟ اگر آن‌ها واقعاً نگران وحدتِ ملي يا مصالح بزرگ كشوري اند، بفهمند كه اين «وحدت پوشالي» خيلي وقت‌ها پيش فرو‌ريخته است و تفنگ به‌دست گرفتنِ جوانانِ احساساتي و سرشارِ پنجشير و تخار و پروان، آخرين بقاياي تكه‌هاي فروريخته‌ي «مصلحت ملي» را هم نابود كرده‌ است.

من هوادار تيم اصلاحات و هم‌گرايي‌ام، اما خط قرمزم، سرنوشتِ جمعي-سياسي باميان و دايكندي و غرب كابلم هست و از اين خط قرمزم، عبور نمي‌كنم. تظاهراتِ امروز، به منافع مردمي و جمعي ما، آسيب مي‌رساند، كه از نيكي حادثه، كم‌فروغ برگزار شد و محقق، به‌شدت تحقير شد. ترميمِ اين نفوذ و وجهه، كار دشوار و زمان‌بري است.