سیکهای افغانستان

گروه یازده نفری سیکهای افغانستان برای دریافت شهروندی به هند می‌رود

اطلاعات روز: یگ گروه یازده نفری سیکها به‌شمول نیدان سینگ ساچدوا، از رهبران سیکهای افغانستان قرار است فردا برای دریافت شهروندی هند به آن کشور برود.

رسانه هندی dnaindia امروز (شنبه، ۴ اسد) گزارش کرده است که افزون بر نیدان سینگ، ۱۰ تن از اعضای خانواده قربانیان حمله بر درمسال سیکها در کابل از جمله «سلمیت کور» ۱۳ ساله که چندی پیش در کابل ربوده و سپس آزاد شد، نیز شامل این گروه یازده نفری سیکها است که قرار است به هند برود.

براساس گزارش dnaindia، یکی از بستگان نیدان سینگ به هفته نامه WOIN گفته است که آنها به دریافت شهروندی هند امیدوار اند.

از رفتن گروهی شماری از سیکهای افغانستان به هند برای دریافت شهروندی آن کشور درحالی گزارش می‌شود که در سال‌های اخیر این اقلیت قومی و مذهبی بارها مورد حملات تروریستی قرار گرفته و در مواردی نیز ربوده شده‌اند.

در ششم حمل سال جاری خورشیدی در حمله‌ی گروه داعش بر درمسال «عبادت‌گاه» سیکها در کابل، ۲۵ نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

در بیست‌وهفتم جوزای سال جاری نیز، نیدان سینگ، مسئول ترمیم و حفاظت نیایش‌گاه‌های هندوها در حوزه شرق و از رهبران این اقلیت قومی و مذهبی در افغانستان از سوی طالبان در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا ربوده شد.

او در بیست‌وهفتم سرطان سال جاری با همکاری نیروهای امنیتی افغان و پادرمیانی بزرگان قومی در شرق کشور، آزاد شد. نیدان سینگ با خانواده‌اش در هندوستان زندگی می‌کند. او سه ماه پیش از ربودنش برای ترمیم یک «درمسال» سیکها به منطقه‌ی «بنکش» در شش کیلومتریک ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا آمده بود.

به دنبال این اتفاقات، وزارت خارجه‌ی هندوستان چندی پیش در اعلامیه‌ای از  هدف قرار دادن و آزار و اذیت اعضای اقلیت‌های اهل سیک و هنود در افغانستان توسط «تروریست‌ها و به دستور حامیان خارجی» شان ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه هندوستان همچنان گفته بود که این کشور اخیراً تصمیم گرفته است که بازگشت اعضای جامعه هندو و سیک افغانستان را که با تهدیدهای امنیتی در افغانستان رو به رو هستند، به هند تسهیل کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *