رییس‌جمهور اشرف غنی

رییس‌جمهور غنی صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را به لویه‌جرگه مشورتی واگذار کرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که مطابق به قانون اساسی و قانون جزای افغانستان، او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی از مجموع فهرست پنج‌هزار نفری زندانیان طالبان را ندارد و به این منظور برای مشورت با مردم، لویه‌جرگه مشورتی را فرا می‌خواند.

آقای غنی صبح امروز (جمعه، ۱۰ اسد) در پیامش به مناسبت عید قربان، همچنان گفت که دولت افغانستان تا کنون چهارهزار و ۶۰۰ زندانی طالبان را مطابق به فهرست دریافت‌شده از سوی این گروه، رها کرده است.

گروه طالبان نیز ادعا کرده که مطابق به توافق‌نامه‌ی صلح دوحه، یک‌هزار و پنج زندانی دولت افغانستان را از زندان‌هایش در ۳۰ ولایت کشور رها کرده است.

به گفته‌ی رییس‌جمهور غنی، او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی دیگر طالبان را ندارد و به همین خاطر به‌زودی لویه‌جرگه مشورتی برگزار می‌شود تا مردم افغانستان در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان فیصله کنند.

دولت افغانستان پیشتر گفته بود که این تعداد زندانیان طالبان جرایم سنگین و جرایم ضدبشری را مرتکب شده و رها نمی‌شوند.

در همین حال، آقای غنی از اعضای شورای ملی خواست که از رخصتی‌شان به کابل برگشته و در این لویه‌جرگه مشورتی شرکت کنند.

او تأکید کرد که لویه‌جرگه در مورد مشورت روی رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان به‌خاطری برگزار می‌شود که تمام موانع در برابر صلح از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان برداشته شود و در عین حال هیچ بهانه‌ای برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باقی نماند.

از سوی هم، رییس‌جمهور غنی گفت که دولت افغانستان در پاسخ به آتش‌بس طالبان و به نشان حسن نیت و تسریع روند صلح، ۵۰۰ زندانی دیگر طالبان را نیز تا روز چهارم عید از زندان‌های کشور آزاد می‌کند.

به گفته‌ی آقای غنی، این ۵۰۰ نفر شامل فهرست پنج‌هزار نفری زندانیان طالبان نیست و در بدل نیروهای امنیتی و غیرنظامیانی که نزد طالبان اسیر شده‌اند، رها می‌شوند. با رهایی این ۵۰۰ نفر، شمار زندانیان رهاشده‌ی طالبان به پنج‌هزار و ۱۰۰ نفر خواهند رسید.

رییس‌جمهور غنی تأکید کرد که دولت افغانستان تا کنون گام‌هایی زیادی را برای ختم جنگ ۴۰ ساله برداشته و اکنون نیز حاضر است که گام‌های دیگری را در این راستا بردارد.

او از طالبان خواست که آتش‌بس را تمدید کرده و هرچه زودتر با تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان وارد مذاکره شود. به گفته‌ی او، در مورد رهایی زندانیان باقی‌مانده در جریان مذاکرات بحث و تصمیم گرفته خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *