احمد بهزاد

آزمون دشوار

ستاد اصلاحات و هم‌گرایی به وعده‌ی خود عمل کرد و سند مهمی که گوشه‌ای از چگونگی روند مهندسی کردن انتخابات به‌نفع جناب د‌کتر اشرف غنی احمدزی توسط مقام‌های ارشد کمیسیون انتخابات را برملا می‌سازد، در اختیار افکار عمومی قرار داد.

در ساعات آینده قطعا عده‌ای در پی انکار و تکذیب این سند مهم بر خواهند آمد و آخرین تقلاها در کتمان تقلب را انجام خواهند داد. با این حال، دستگاه حکومتی آقای کرزی و جوانب ذی‌دخل در ماجرای انتخابات در آزمون تعیین کننده‌ای قرار گرفته‌اند. مناسب‌ترین راه‌‌ پی‌گیری غیر‌جانب‌دارانه‌ی این سند و انجام تحقیقات لازم از نقش‌آفرینان تقلب (‌که در این سند مهم به ایفای نقش پرداخته‌اند‌) توسط یک نهاد بی‌طرف با نظارت بین‌المللی می‌باشد. در این صورت، ستاد اصلاحات اطلاعات ارزش‌مند و غیر‌قابل انکار خود را جهت روشن شدن ابعاد تقلب‌های اخیر (‌که مرتبط با این سند صوتی است‌) در اختیار این نهاد خواهد گذاشت.

تیم تداوم و تحول نیز در شرایط کنونی وضعیت بغرنجی را تجربه می‌کند‌؛ از یک‌سو مردم افغانستان منتظر‌ند تا جناب احمدزی به وعده‌ی خود عمل کند و در پی‌گیری این سند و انجام تحقیقات لازم پیش قدم شود‌؛ از جانب دیگر، با اطمینانی که رهبری این تیم از صحت این سند دارد‌، وجود چنین شهامتی در این تیم بعید به نظر می‌رسد.

شاید بتوان سکوت رهبری تداوم را در چند روز‌ اخیر‌، با همین موضوع مرتبط دانست. در کنار این دو جانب ذی‌نفع و ذی‌دخل در ماجرای تقلب (‌کمیسیون حکومتی و تیم تداوم‌) آزمون دیگر در برابر برخی از تحصیل‌کردگان و مدعیان روشن‌بینی و روشنفکری قرار گرفته است که در ماه‌های گذشته به صورت زیرکانه و اعلام ناشده در صف حامیان تداوم قرار داشتند و طی روزهای اخیر از موضع برج عاج‌نشینی‌های معمول بر همه‌کس و همه‌چیز پوزخند تمسخر نثار می‌کردند. حال باید دید از چنته‌ی این دسته چیزی از مروت و انصاف بیرون خواهد تراوید یا خیر.

روزهای آینده سرنوشت دموکراسی و انتخابات را در این سرزمین تعیین خواهند کرد. ما برای این عرصه‌ی تعیین سرنوشت‌، آماده‌تر از هر زمان دیگر هستیم.

دیدگاه‌های شما
  1. You know I’m not sure whether it’s me or simply your web page but it is starting pretty slow , I had to spend like a moment in order to load still digg
    works properly to me. Anyway, I appreciate you for putting up an incredibly fantastic blog post.

    Almost everyone who visited this website should have found
    this particular article seriously very helpful.
    This one is definitely excellent what you have
    implemented in this article and would like to check out a lot more nice content from your site.
    Immediately after taking a look at the content, I’ve
    bookmarked your webblog.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *