دسترسی مکاتب به آب پاک

«پیش از همه‌گیری کرونا ۴۳ درصد مکاتب در جهان به امکانات ابتدایی شست‌وشوی دست دسترسی نداشتند»

اطلاعات روز: تازه‌ترین معلومات برنامه نظارت مشترک سازمان جهانی صحت و اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نشان می‌دهد که در ۲۰۱۹ میلادی یعنی پیش از همه‌گیری کرونا، ۴۳ درصد مکاتب (از هر پنج مکتب، دو مکتب) به امکانات اولیه شست‌وشوی دست توسط آب و صابون دسترسی نداشته است.

در اعلامیه‌ی مشترک سازمان جهانی صحت و یونیسف که امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ اسد) منتشر شده، آمده است که موجودیت آب و صابون در مکاتب شرط اساسی برای ادامه‌ی فعالیت مکاتب به شکل مصئون در زمان شیوع کرونا است.

هنریتا فور، رییس اجراییوی یونیسف گفته است: «بسته شدن مکاتب جهان از زمان آغاز همه‌گیری کووید۱۹ یا کرونا، یک چالش بی‌سابقه برای تعلیم و سلامتی اطفال بوده است.»

به گفته‌ی او، ضمن اولویت‌دهی به آموزش و یادگیری کودکان، باید اطمینان حاصل شود که مکاتب برای بازگشایی مصئون هستند و به آب آشامیدنی پاک، امکانات شست‌و‌شوی دست و فاضلاب مصئون دسترسی دارند.

یافته‌های برنامه نظارت مشترک سازمان جهانی صحت و یونیسف نشان می‌دهد که در حدود ۸۱۸ میلیون کودک در جهان در مکاتب‌شان به امکانات ابتدایی شست‌وشوی دسترسی ندارند. این مسأله کودکان را در معرض خطر شدید ابتلا به کووید۱۹ و دیگر امراض ساری قرار می‌دهد.

از مجموع ۸۱۸ میلیون کودک، ۳۵۵ میلیون نفر شامل مکاتبی بوده‌اند که آب داشته اما صابون نداشته است. ۴۶۲ میلیون نفر دیگر نیز شامل مکاتبی بوده‌اند که در آن هیچ نوع امکانات از جمله آب برای شست‌وشوی دست موجود نبوده است.

در گزارش برنامه‌ی نظارت مشترک همچنان آمده است که بیش از یک‌سوم این کودکان (۲۹۵ میلیون نفر) در افریقا هستند. در کشورهای کم‌تر انکشاف‌یافته نیز از هر ده مکتب، هفت مکتب به امکانات ابتدایی شست‌وشو دسترسی ندارند. از هر ده مکتب، پنج مکتب نیز فاقد خدمات ابتدایی آب و فاضلاب گزارش شده است.

یافته‌های این گزارش همچنان نشان می‌دهد در ۶۰ کشوری که در آن خطر وقوع بحران‌های صحی و انسانی به دلیل شیوع کووید۱۹ بالاتر بوده، از هر چهار کودک، سه تن شان در آغاز شیوع کرونا به خدمات اولیه شست‌وشوی دست در مکتب‌های‌شان دسترسی نداشته‌اند؛ نصف این کودکان به خدمات اولیه آب دسترسی نداشته و بیش از نصف آنان از خدمات اولیه بهداشتی بهره‌مند نشده‌اند.

در بخشی دیگر از این گزارش همچنان آمده است که در سراسر جهان از هر سه مکتب، یک مکتب یا خدمات محدود آب آشامیدنی داشته یا اصلا این خدمات را نداشته است. ۶۹۸ میلیون کودک نیز در جهان به خدمات بهداشتی اولیه در مکاتب‌شان دسترسی نداشته‌اند.

سازمان جهانی صحت و یونیسف برای بازگشایی مصئون مکاتب و مصئون نگهداشتن کودکان به رعایت تدابیر بهداشتی، استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی، پاکسازی و ضدعفونی کردن مکاتب، تأمین آب پاک و استفاده از دست‌شویی‌ها با آب و صابون و همچنان استفاده از تشناب‌های مصئون تأکید کرده‌اند.

سازمان جهانی صحت و یونیسف گفته‌اند دولت‌هایی که برای کنترل شیوع کووید۱۹ تلاش می‌کنند، باید بین نیاز به تطبیق تدابیر صحی عامه و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از قرنطینه توازن برقرار کنند.

تدروس آدهانوم، رییس عمومی سازمان صحی جهانی گفته است: «دسترسی به خدمات آب، فاضلاب و بهداشت برای پیش‌گیری و کنترل مؤثر بیماری‌ها در تمامی اماکن به‌شمول مکاتب ضروری می‌باشد. نقطه تمرکز اصلی استراتژی‌های دولت برای بازگشایی و راه‌اندازی مصئون مکاتب در حین همه‌گیری جهانی کووید۱۹ نیز باید همین موضوع باشد.»

این درحالی است که تا کنون بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از روزهای نخست شیوع این ویروس، شمار زیادی از کشورهای جهان بازگشایی مکاتب را به تأخیر انداختند. به تازگی این کشورها به‌شمول افغانستان در تلاش‌اند که برای بازگشایی مکاتب مشروط به رعایت تدابیر صحی اقدام کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *