Samay Hamed

ما مشکلات زیادی داریم که باید به‌روشنی باهم مطرح کنیم تا راه‌حل درست پیدا شود… اما خودسانسوری می‌کنیم و گپ به بحران می‌کشد… آن وقت دیگر باهم حرف نمی‌زنیم‌، به هم دشنام می‌دهیم… نگفتن مشکل به صورت مشخص و خودسانسوری مثل این است که کثافت در خانه‌ی ما باشد و ما به جای پاک کردن آن‌، اتاق را عطر بزنیم…

قول وطنی ما اکنون برای مبارزه‌ی مدنی در چارچوب‌های قانونی معمولِ دادخواهی است، اما نهایتِ آن به «‌نافرمانی» مدنی خواهد انجامید‌؛ یعنی حکومتی را که بر پایه‌ی تقلب پدید آید، نخواهیم پذیرفت و مهم‌تر از آن، تدوام حاکمیت کرزی به هر دلیلی برای ما نامشروع خواهد بود و ما در برابر هر‌دو حالت چونان «‌چریک‌های مدنی» خواهیم ایستاد.

ما در‌باره‌ی برنده بودن نامزدی خاص هیچ‌گونه پیش‌داوری نداریم، اما شفافیت نتیجه‌ی انتخابات برای ما مهم است. برای ما مهم است که حکومت صد در‌صد تغییر کند و در آن نامزد‌ها با‌هم تفاهم کنند… این‌که از چه راهی به تفاهم می‌رسند، به خود آن‌ها ربط دارد؛ اما مهم این است که این تفاهم در خط مردم‌سالاری باشد. ما در برابر هرگونه حاکمیت اقتدارگرا و مبتنی بر معامله‌ی شخصی چهره‌ها نافرمانی مدنی خواهیم کرد.

ما شهروندانی هستیم که نمی‌خواهیم «‌سیاست‌مدار» باشیم، اما «‌‌سیاسی» هستیم‌… وجه مشترک ما دفاع از مردم‌سالاری است… مبارزه‌ی بدون خشونت است… موج‌های ما حزبی و سازمانی و جبهه‌ای نیستند… شهروندی استند… واکنش یک فرد… واکنش چند شهروند باهم… واکنش انبوهی از مردم… با یک وجه مشترک‌: مردم‌سالاری در نظام و جامعه.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *