سرپرست وزارت خارجه‌ی افغانستان

اتمر: روند رهایی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» طالبان تا هفته‌ی آینده تکمیل می‌شود

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که روند رهایی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» گروه طالبان تا هفته‌ی آینده تکمیل و به‌زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

آقای اتمر این گفته‌ها را دیروز (پنج‌شنبه، ۶ سنبله) در یک مصاحبه‌ی ویدیویی با انستیتوت صلح امریکا مطرح کرده است. او گفته است که با تکمیل روند رهایی این ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، تعداد زندانیان رهاشده‌ی این گروه به پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر خواهد رسید.

در همین حال، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور از گروه طالبان خواسته است که به تعهدات‌شان پابند بماند و نگذارد که زندانیانی رها‌شده‌ی این گروه به میدان جنگ بر گردند.

با این حال او تأکید کرده است هم‌اکنون تمامی موضوعاتی که سد راه مذاکرات بین‌الافعانی بود، حل و بیش از هر زمان دیگری فرصت این مذاکرات فراهم شده است.

این درحالی است که روز گذشته، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز گفته بود که احتمال دارد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هفته‌ی آینده آغاز شود.

آقای عبدالله همچنان گفته بود که تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات به‌گونه‌ی کامل آمادگی گرفته است.

به تازگی گروه طالبان نیز یک هیأت ۲۰ نفری به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی را برای مذاکره با هیأت دولت افغانستان تعیین کرده است.

مذاکرات بین‌الافغانی براساس یک گزارش تلویزیون ملی افغانستان قرار بود در بیست‌وششم ماه اسد در دوحه آغاز شود، اما به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های رهایی زندانیان طالبان آغاز این روند را به تأخیر انداخته است.

هرچند در لویه‌جرگه مشورتی صلح که در هفدهم اسد برگزار شد، روی رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک گروه طالبان فیصله شد، اما پس از آن، شماری از کشورها از جمله کانادا و فرانسه از دولت افغانستان خواستند تا زندانیانی را که در قتل شهروندان آن کشور دست دارند، رها نکنند.

گفته می‌شود که در میان ۳۲۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان، شش نفرشان کسانی اند که در قتل شهروندان کشورهای یادشده دست دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *