رییس شورای عالی مصالحه ملی: در مذاکرات بین‌الافغانی روی نظام سیاسی آینده نیز بحث می‌شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که در جریان مذاکره میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و گروه طالبان، روی نظام سیاسی آینده نیز بحث خواهد شد.

آقای عبدالله که امروز (یک‌شنبه، ۲۳ سنبله) در یک نشست خبری مشترک با محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی، این موضوع را مطرح کرد.

عبدالله گفت: «حتمن در یک مرحله وقتی که می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم، او سوال‌های اساسی مطرح میشه. ما چطور می‌خواهیم باهم زندگی کنیم، در سایه‌ی چه رقم یک نظام؟ او حتما مطرح میشه در جریان مذاکره.»

رییس شورای عالی مصالحه ملی همچنان گفت که جانب دولت افغانستان و گروه طالبان به این که هیچ خارجی‌ای در اتاق مذاکره‌ی دو طرف حضور نداشته باشد، توافق دارند.

عبدالله در عین حال تأکید کرد در صورتی که «در یک مرحله به کمک خارجی‌ها نیاز پیدا شود، او مسأله‌ی جدا است، اما در کل با حضور نداشتن خارجی‌ها در جریان مذاکره با طالبان موافق هستیم».

عبدالله در مورد بیانیه‌ی خود در روز افتتاحیه‌ی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه نیز گفت که کوشش شد تا این بیانیه با صلح همنوا باشد. او همچنان گفت که این بیانیه انعکاس ارزش‌هایی که مردم به آن باور دارند، بود و از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کرد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی علاوه کرد که بیانیه‌ی ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز آشتی‌جویانه بوده است.

به گفته‌ی عبدالله، کاهش خشونت که منجر به آتش‌بس بشردوستانه و سراسری شود، از خواست‌های مردم افغانستان است و جامعه جهانی نیز از این خواست مردم حمایت می‌کنند. او ابراز امیدواری کرد که طرف‌های گفت‌وگو بتوانند از فرصت استفاده کرده و برای ختم خشونت و استقرار آتش‌بس گام بردارند.

عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش افزود در صورتی که محاسبه این باشد که با وارد کردن تلفات بیشتر، مردم به صلح امیدوارتر می‌شوند، محاسبه درست نخواهد بود.

او همچنان تأکید کرد که هیچ طرفی با جنگ پیروز نمی‌شود، و هرگاه دو طرف با گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و روش‌های مسالمت‌آمیز و همه‌شمول مذاکره کنند، هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت. به گفته‌ی او، حوادثی که در جریان مذاکرات رخ می‌دهد، روی احساس و امیدواری مردم به صلح تأثیر ناگوار برجا می‌گذارد.

در همین حال، محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان نیز گفت که پس از افتتاح رسمی مذاکرات صلح، روز گذشته نخستین جلسه‌ی رسمی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان برگزار شده و دو طرف به یک سلسله تفاهم‌های ابتدایی دست یافته‌اند.

آقای استانکزی همچنان گفت که چگونگی بردن مذاکرات از سطح به عمق، اولویت‌بندی مسایل جهت آغاز مذاکرات و در نهایت اصول مذاکره از تفاهم‌های ابتدایی اند که دو طرف در نخستین جلسه به آن دست یافته‌اند.

او علاوه کرد که در نشست بعدی روی آجندای بعدی مذاکرات بحث می‌شود. به گفته‌ی استانکزی، در هر مذاکره، دو طرف اهداف و خواهشات خود را دارند و هیأت دولت افغانستان براساس رهنمود مردم افغانستان که در لویه‌جرگه مشورتی صلح روی آن فیصله صورت گرفته است، عمل خواهد کرد.

این درحالی است که مذاکرات صلح افغانستان روز گذشته در حضور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالح ملی، مایک پمپئو وزیر خارجه‌ی امریکا و… در دوحه، پایتخت قطر افتتاح شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *