خالد: زمان شلاق‌زدن زنان در کوچه و بازار توسط طالبان گذشته است

اطلاعات روز: اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی می‌گوید که زمان آن گذشته است که زنان افغان در «بازار، کوچه و استادیوم» توسط جنگ‌جویان گروه طالبان شلاق بخورند.

آقای خالد که امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ سنبله) در مراسم تحویل‌دهی چهار فروند هواپیمای «ای – ۲۹» توسط مأموریت حمایت قاطع به نیروهای هوایی افغان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «دیگر زمان این گذشته است که زن افغان و دختر افغان در بازار و کوچه و یا استدیوم شلاق زده شود. دختر افغان در طول دو دهه‌ی گذشته، به آسمان رفت، پرواز کرد، پیلوت شد، داکتر شد، استاد شد، وزیر شد، معین شد.»

او تأکید کرد که افغانستان دیگر به گذشته بر نمی‌گردد.

سرپرست وزارت دفاع ملی در ادامه، آزادی زنان، رسانه‌ها و مطبوعات، قوای امنیتی و دفاعی و «آبادانی و استقلال افغانستان» را از جمله‌ی دستاوردهای دو دهه‌ی گذشته در کشور خوانده، تأکید کرد که قوای امنیتی و دفاعی افغان اجازه نمی‌دهد که در روند صلح، روی این دستاوردها معامله شود.

او ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در شهر دوحه، پایتخت قطر گفت که گروه طالبان همزمان با آغاز این گفت‌وگوها جنگ را نیز افزایش داده است. اسدالله خالد تأکید کرد که هیچ تعرضی در این اواخر از سوی نیروهای دولتی صورت نگرفته است، اما با آن هم تلفات جنگ‌جویان طالبان سه و یا چهار برابر نیروهای دولتی است.

او افزایش جنگ و خشونت توسط طالبان را کسب امتیاز در میز مذاکره خوانده، گفت که متأسفانه این گروه برای کسب این امتیاز، هنوز «خون افغان‌ها را» می‌ریزد.

با این حال، آقای خالد گفت که نیروهای دولتی به خاطر صدمه‌نرساندن به مذاکرات بین‌الافغانی حملات خود را کاهش داده و «حتا وقایع را به‌صورت مکمل با رسانه‌ها شریک نمی‌کند».

او اما تأکید کرد: «در حالی که خواست دولت و مردم افغانستان رسیدن به یک صلح سراسری در کشور است، به صراحت می‌گویم که اگر دشمن به این فکر باشد که آنان با زور می‌تواند، همه چیز را تسخیر بکند، این خیال است و خواب است و مهال است و جنون.»

سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که نیروهای افغان از «وجب، وجب» خاک کشور دفاع خواهد کرد.

او همچنان گفت که تعهد ناتو با افغانستان دوام‌دار است و زمانی کشور را ترک خواهد کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به‌صورت مستقلانه آمادگی دفاع را داشته باشند.

آقای خالد در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که مذاکرات بین‌الافغانی صلح افغانستان نیز روز شنبه‌ی هفته‌ی جاری در شهر دوحه، پایتخت قطر گشایش یافت.  از آن زمان تاکنون، گروه‌های تماس دولت افغانستان و گروه طالبان دو بار نشست برگزار کرده و روی اصول رفتاری در جریان مذاکرات توافق کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *