گروه تماس مذاکره‌کنندگان دولت و طالبان

گروه‌های تماس دولت افغانستان و گروه طالبان روی اصول رفتاری در جریان مذاکرات توافق کرده‌اند

اطلاعات روز: احمدنادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان می‌گوید که گروه‌های تماس دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه در نخستین جلسه‌ی‌شان روی اصول رفتاری و تقسیم‌اوقات بحث کرده‌اند.

آقای نادری گفته است که این جلسه روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۳ سنبله) برگزار شده است. او جزئیات بیشتر در مورد ارائه نکرده است.

در همین حال، عبدالواحد حیدری، خبرنگار اعزامی روزنامه اطلاعات روز به دوحه می‌گوید که گروه‌های تماس هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و طالبان در جلسه‌ی روز گذشته روی اصول رفتاری صحبت کرده‌اند.

آقای حیدری همچنان می‌گوید که قرار است دومین جلسه‌ی گروه‌های تماس حوالی ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر امروز به وقت دوحه برگزار شود. او می‌گوید که در این جلسه روی تقسیم‌اوقات مذاکرات مستقیم بحث می‌شود.

در نخستین جلسه‌ی گروه‌های تماس توافق شده است که در جریان مذاکرات از الفاظ و سخن‌های پرخاش‌کننده و نیز حرف‌هایی که باعث دورشدن می‌شود، پرهیز شود. طرفین همچنان توافق کرده‌اند که در جریان مذاکرات احترام متقابل حفظ شود.

دومین بحث گروه‌های تماس در جلسه‌ی روز گذشته این بوده است که وقتی در موردی اگر فیصله شد، از بحث دوباره روی آن خودداری شود.

همچنان دو طرف توافق کرده‌اند در صورتی که در مواردی به بُن‌بست می‌رسند، یک کمیسیون ویژه‌ی مشترک تشکیل داده و به حل بُن‌بست اقدام کنند.

این درحالی است که مذاکرات صلح افغانستان روز شنبه هفته‌ی جاری با حضور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و وزیر خارجه‌ی ایالات متحده امریکا در دوحه رسما گشایش یافت.

وزیران خارجه‌ی شماری از کشورهای دیگر نیز در این مراسم به‌گونه‌ی آنلاین سخنرانی کردند. در پایان آن روز، گروه تماس هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و طالبان شکل گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *