«جایگاه زنان نظامی باید حفظ شود»

«جایگاه زنان نظامی باید حفظ شود»

گفت‌وگوی شبکه‌ی جامعه‌ی مدنی و حقوق بشر با دگروال کبرا، مدیر متقاعد انسجام جندر وزارت دفاع

برخی زنان که در بخش نظامی فعالیت کرده‌اند می‌گویند، بانوان نظامی به‌عنوان کسانی که قربانیان زیادی برای دفاع از کشور داده‌اند، پس از توافقات صلح نیز باید در جایگاه کنونی خود باشند و حق فعالیت از آنان گرفته نشود.

دگروال کبرا، مدیر متقاعد انسجام جندر وزارت دفاع، در گفت‌وگویی با شبکه‌ی جامعه‌ی مدنی و حقوق بشر (از این به بعد «شبکه») می‌گوید، زنان نظامی از جمله قربانیان اصلی جنگ‌اند و از این‌رو نباید فرصت کار و حضور در اجتماع از آنان گرفته شود، بلکه باید برای ارتقای ظرفیت‌شان کار شود تا بیش‌تر رشد کنند.

شبکه: به نظر شما چرا به حضور زنان در بخش نظامی نیاز است؟

دگروال کبرا: حضور زنان مانند مردان در بخش نظامی مهم است؛ زیرا در بسیاری از بخش‌های نظامی یک مرد نمی‌تواند به جای زن ایفای وظیفه کند؛ در حال حاضر هم زنان زیادی در قطعه‌ی خاص شب و روز در حال ایفای وظیفه استند.

شبکه: به عنوان کسی که سال‌ها در بخش نظامی کار کرده است، چه تجربه‌هایی از کار در فضای ناامن دارید؟

دگروال کبرا: در طول مدت کار در این بخش، وظایف دشواری داشتم. باید بگویم کار ما کاری شبانه‌روزی و پر از تهدیدهای امنیتی بود. از تجربه‌هایی که در مورد مشکلات امنیتی دارم، یکی این است که برخی مواقع به من خبر می‌دادند که باید راه رفت‌وآمدم را تغییر بدهم؛ زیرا تهدیدهایی وجود دارد و به اصطلاح راپور من برای‌شان رسیده است، اما خوشبختانه هیچ‌یک از آن تهدیدها عملی نشد.

شبکه: با توجه به موضع طالبان در برابر زنان اگر صلح برقرار شود، آیا به زنان نظامی اجازه‌ی فعالیت داده خواهد شد؟

دگروال کبرا: اگر یک صلح واقعی برقرار شود، فعالیت آنان ممکن خواهد بود؛ زیرا به نظر من در بین طالبان افرادی با سطح بالایی از آگاهی نیز هستند. در دوره‌ی کاری‌ام یک‌بار از یک طالب دستگیرشده شنیده بودم که می‌گفت، مادرش روش استفاده از یک سلاح را به جنگ‌جویان طالب آموزش می‌دهد؛ این یعنی هرچند طالبان بروز نمی‌دهند، اما در گروه آنان زنان هم فعالیت می‌کنند.

شبکه: به نظر شما زنانی که در تیم مذاکره‌کننده استند، می‌توانند به صورت درست از زنان نمایندگی کنند؟

دگروال کبرا: فکر نمی‌کنم کسانی که به نمایندگی از زنان افغانستان به قطر رفته‌اند، بتوانند نمایندگی درستی از بانوان افغانستان داشته باشند.

شبکه: خواست شما از مذاکرات صلح چیست؟

دگروال کبرا: خواست من این است که هرچه زودتر صلحی سراسری در کشور برقرار شود تا همه بتوانیم برای آبادی کشور تلاش کنیم. یک‌بار دیگر تاکید می‌کنم که در حکومت پس از مذاکرت صلح نیز زنان باید حق این را داشته باشند که آزادانه برای کسب دست‌آوردهای بیشتر تلاش کنند.

این بانوی با سابقه‌ی نظامی می‌گوید، در حال حاضر برخی مناصب بلند نظامی مربوط به زنان است و شرایط برای پیشرفت آنان در این بخش مساعد است. وی تاکید می‌کند که باید پس از توافقات صلح نیز حضور زنان در حوزه‌های مختلف، از جمله بخش نظامی ادامه داشته باشد و برای ارتقاء ظرفیت آنان اقداماتی صورت گیرد.

نوت: این مصاحبه توسط شبکه جامعه‌ مدنی و حقوق بشر تهیه شده و امتیاز و مسئولیت آن به این شبکه برمی‌گردد. این سلسله مطالب براساس یک تفاهم تجاری در اطلاعات روز نشر می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *