عبدالله و قریشی

عبدالله به وزیر خارجه‌ی پاکستان: افزایش خشونت به تلاش‌های صلح ضربه می‌زند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که خشونت در افغانستان افزایش یافته است و این موضوع به تلاش‌های صلح ضربه می‌زند.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای عبدالله این گفته‌ها را امروز (دوشنبه، ۷ میزان) در دیداری با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای عبدالله در این دیدار گفته است: «مذاکرات صلح به کندی پیش می‌رود و متأسفانه میزان خشونت هم بالا است و این به تلاش‌های صلح ضربه می‌زند.»

در همین حال، او ضمن استقبال از حمایت پاکستان از کاهش خشونت و آتش‌بس در افغانستان افزوده است در صورتی که از فرصت‌های به‌میان‌آمده برای صلح استفاده نشود، بحران تشدید می‌شود.

آقای عبدالله تأکید کرده است که افغانستان با سال ۲۰۰۱ تغییر کرده و اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان صلح و ختم جنگ اند. او گفته است که باید از دستاوردهای ملی حفاظت و حراست شود.

از سویی هم، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی خاطرنشان کرده است که تروریزم تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است و تأمین صلح پایدار و عادلانه در افغانستان نیز به نفع همه‌ی کشورهای منطقه می‌باشد.

در همین حال،‌ وزیر خارجه‌ی پاکستان در این دیدار ضمن اعلام حمایت از صلح افغانستان گفته است که «صلح در افغانستان، صلح در پاکستان» است.

او با تأکید بر عدم مداخله در امور داخلی افغانستان گفته است که جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تنها از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل می‌شود. شاه‌محمود قریشی افزوده است که او در دیدار با طالبان در اسلام‌آباد گفته است که صلح افغانستان بازنده ندارد.

آقای قریشی مذاکرات بین‌الافغانی را در شهر دوحه، پایتخت قطر تاریخی خوانده و تأکید کرده است که باید از این فرصت «استثنایی» استفاده صورت گیرد. او افزوده است که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح صورت گرفته و این پیشرفت باید باعث کاهش خشونت و آتش‌بس سراسری شود.

در همین حال، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز در رشته‌تویتی گفته است که شاه‌محمود قریشی در این دیدار تأکید کرده است که او تمام طرف‌ها در افغانستان را برای دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی از طریق یک فرایند تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها تشویق می‌کند.

با این حال به نقل از اعلامیه‌ی شورای عالی مصالحه‌ی ملی، وزیر خارجه‌ی پاکستان افزوده است که نباید از خاک افغانستان و پاکستان علیه یکدیگر استفاده صورت گیرد.

او همچنان ابراز امیدواری کرده است که سفر آقای عبدالله به اسلام‌آباد فصل تازه‌ای را در روابط دوجانبه باز کرده و از روند صلح نیز درک مشترک ایجاد کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز گفته است که نیاز است فصل نوی در روابط دو کشور گشوده شود.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی همچنان گفته است که دو طرف در مورد مشکلات مهاجران افغان در پاکستان و روابط اقتصادی و ترانزیتی صحبت کرده‌اند.

گفتنی است که آقای عبدالله صبح امروز در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به پاکستان رفت. آقای عبدالله به دعوت رسمی عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، به اسلام‌آباد رفته است.

عبدالله را در این سفر سه روزه، عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی، معاونان شورای عالی مصالحه ملی، محمد عمر داوودزی، نماینده‌ی خاص رییس‌جمهور در امور پاکستان و… همراهی می‌کنند.

شورای عالی مصالحه ملی گفته که قرار است آقای عبدالله  در جریان اقامت خود در پاکستان، با مقام‌های ارشد غیرنظامی و نظامی آن کشور از جمله عمران‌خان نخست‌وزیر، رییسان دو مجلس، شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه و جنرال قمر جاوید بجوا رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار کند.

این نخستین سفر عبدالله عبدالله در یک دهه‌ی اخیر به پاکستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *