دیاسپورای هزاره

جامعه دیاسپورای هزاره: حقوق مذهبی و بشری هزاره‌ها در مذاکرات صلح به رسمیت شناخته شود

اطلاعات روز: جامعه دیاسپورای هزاره متشکل از نُه انجمن و سازمان هزاره‌های مقیم اروپا، کانادا و استرالیا در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان باید حقوق مذهبی و بشری هزاره‌ها را در مذاکرات صلح به رسمیت بشناسند.

در این اعلامیه همچنان آمده است که حقوق اساسی بشری، عدالت، آزادی مذهب، باورها و برابری شهروندان در مذاکرت صلح افغانستان در دوحه در نظر گرفته شود.

براساس این اعلامیه، در مذاکرات صلح باید اطمینان حاصل شود که از حقوق اساسی و نگرانی‌های امنیتی هزاره‌ها به‌عنوان یک گروه فرهنگی و قومی حراست می‌شود. در بند دوم ماده اول این اعلامیه آمده است که حقوق مذهبی هزاره‌ها به‌عنوان مسلمانان شیعه در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است.

جامعه دیاسپورای هزاره در این اعلامیه گفته است که توافق صلح باید مشارکت کامل و برابر هزاره‌ها در ساختار دولت پس از صلح را تضمین کند.

همچنان گفته شده است که باوجود آسیب‌پذیری هزاره‌ها در برابر خشونت‌های قومی و فرقه‌ای به‌ویژه توسط طالبان، نیاز است که امنیت هزاره‌ها در مذاکرات صلح تضمین شود.

جامعه دیاسپورای هزاره از طالبان خواسته است که برای نشان دادن تعهد و حسن نیت در روند صلح، هرچه زودتر تمام حملات‌شان را بر مناطق هزاره و در برابر غیرنظامیان در سراسر افغانستان متوقف کنند.

در اعلامیه، قانون اساسی از مهم‌ترین دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته دانسته شده و بر حفاظت از آن تأکید شده است. همچنان در اعلامیه آمده است که فصل دوم قانون اساسی که شامل حقوق و وظایف اساسی شهروندان می‌شود، قابل بحث نیست.

در ماده‌ی پنجم این اعلامیه آمده است: «برآیند ماحصل مذاکرات صلح باید بتواند هرنوع نابرابری و بی‌عدالتی‌های سیستماتیک و ساختاری که باعث به حاشیه راندن سیاسی و اقتصادی – اجتماعی هزاره‌ها در افغانستان می‌شود را، از بین برده و برطرف سازد.»

در بند سوم ماده پنجم اعلامیه نیز آمده است که برای اطمینان از حقوق برابر شهروندان، مذاکرات صلح باید به تعهدات حقوق بشری افغانستان در سطح بین‌المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و… احترام بگذارد.

همین طور، در بند دوم ماده ششم این اعلامیه از طالبان خواسته شده است که تمام اسناد بین‌المللی حقوق بشری را که افغانستان امضا کرده است، به رسمیت بشناسند.

از جامعه بین‌المللی نیز خواسته شده است که مطمیین شوند که ارزش‌های حقوق بشری در جریان مذاکرات صلح حفظ می‌شود و طالبان در صورت نقض قوانین حقوق بشری از جمله ادامه‌ی خشونت‌های هدفمند علیه هزاره‌ها، پاسخگو خواهند بود.

همچنان در قسمتی از اعلامیه آمده است که طالبان در سال‌های گذشته مرتکب کشتار هزاره‌ها به‌خاطر قومیت و مذهب‌شان شده‌اند. اعلامیه به کشتار دسته‌جمعی هزاره‌ها توسط طالبان در سال ۱۹۹۸ در مزارشریف، در سال ۲۰۰۱ در یکه‌ولنگ بامیان، در سال ۲۰۰۰ در رباتک و در سال ۲۰۱۷ میلادی در میرزا اولنگ اشاره کرده است.

در همین حال، احتمال تکرار چنین کشتارهای جمعی، انجمن‌ها و سازمان‌های هزاره‌های مقیم اروپا، کانادا و استرالیا را نگران کرده است. آنان خواستار توقف فوری حملات طالبان بر مناطق هزاره‌نشین شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *