دبیر کل ناتو

ناتو به حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا ۲۰۲۴ میلادی ادامه می‌دهد

اطلاعات روز: هیأت صندوق اعتماد نیروهای امنیتی افغانستان در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به حمایت از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تعهد کرده است.

ناتو در اعلامیه‌ای گفته است که نشست عمومی هیأت صندوق اعتماد نیروهای امنیتی افغانستان در ناتو امروز (دوشنبه، ۲۸ میزان) امروز برگزار شده است.

در این نشست کمک‌های مالی در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان بررسی و چگونگی مشارکت در سال آینده‌ی میلادی تعیین شده است.

متحدان و شرکای ناتو در این نشست به حمایت مالی از نیروهای افغان تأکید کرده‌اند.

نشست عمومی هیأت صندوق اعتماد نیروهای امنیتی افغانستان در ناتو

طبق اعلامیه‌ی ناتو، حمایت مالی بین‌المللی از نیروهای امنیتی افغانستان ستون اصلی تعهدات ناتو برای امنیت افغانستان شمرده شده است.

ینس استولتنبرگ،‌ دبیرکل ناتو گفته است که مجموع کمک‌های جمع‌آوری‌شده در صندوق اعتماد نیروهای امنیتی افغانستان از زمان تأسیس آن در ۲۰۰۷ میلادی تا کنون به بیش از ۳.۲ میلیارد دالر رسیده است.

طبق اعلامیه‌ی ناتو، بودجه‌ی فعالیت‌های مختلف از جمله نصب تجهیزات، آموزش، برگزاری دوره‌های سوادآموزی، آموزش‌های حرفه‌ای نظامی و تقویت ظرفیت نیروهای امنیتی از صندوق اعتمادسازی نیروهای امنیتی افغانستان تأمین می‌شود.

این صندوق یکی از سه منبع بودجه جامعه جهانی برای حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان گفته شده است.

در کنار این، صندوق اعتماد قانون و نظم برای افغانستان و صندوق نیروهای امنیتی افغانستان از دیگر منابع بین‌المللی برای تمویل نیروهای امنیتی افغانستان است.

صندوق نیروهای امنیتی افغانستان از سوی امریکا ایجاد شده است.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از تجدید تعهد ناتو برای حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان استقبال کرده و همکاری ناتو را معنادار، ارزشمند و استراتژیک خوانده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در تویتی گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر شریکان کلیدی متحدان افغانستان هستند که از منافع مشترک حفاظت می‌کنند.

تعهد ناتو برای حمایت درازمدت از نیروهای امنیتی افغانستان درحالی اعلام می‌شود که چندی پیش دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که تمام نیروهای امریکایی در افغانستان باید تا کریسمس به خانه برگردند.

یک روز پس از آن، دبیر کل ناتو گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان وابسته به شرایط است و هر گونه تصمیم در این مورد در مشورت با شرکای بین‌المللی صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *