حمله بر کوثر دانش

حکومت حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش را به‌صورت همه‌جانبه بررسی کند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حکومت خواسته است که چگونگی حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل را به‌صورت همه‌جانبه بررسی و ضمن بازداشت و محاکمه‌ی عاملان آن، عدالت را برای قربانیان حمله تأمین کند.

این کمیسیون امروز (یک‌شنبه، ۴ عقرب) در اعلامیه‌ای همچنان از حکومت خواسته است که امنیت مردم و تأسیسات عامه و مراکز آموزشی را هرچه بهتر تأمین کند.

براساس یافته‌های ابتدایی کمیسیون حقوق بشر، در حمله‌ی انتحاری روز گذشته بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب شهر کابل، ۲۵ دانش‌آموز دختر و پسر کشته و ۵۲ دانش‌آموز دیگر دختر و پسر زخمی شده‌اند.

وزارت داخله نیز گفته است که در این حمله ۲۴ نفر کشته و ۵۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. طارق آرین، سخن‌گوی این وزارت گفته است که قربانیان این حمله همه غیرنظامیان اند.

این کمیسیون حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش را نقض فاحش اصول، قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه و مقررات حاکم بر درگیری‌های مسلحانه‌ی داخلی و همچنان جنایت جنگی دانسته است.

کمیسیون حقوق بشر در عین حال نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان بر اثر ماین‌های کنارجاده‌ای، حمله بر تأسیسات عامه و مراکز آموزشی و تخریب شاه‌راه‌ها ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون ضمن محکوم کردن چنین حملات و رفتارهای جنایت‌بار، خواستار توقف خشونت و کشتار مردم و ویرانی کشور شده است. این کمیسیون از طرف‌های درگیر در جنگ نیز خواسته است که به خواست مردم افغانستن برای توقف جنگ و رسیدگی به مسایل منازعه‌برانگیز از رهگذر مذاکره احترام بگذارند.

کمیسیون حقوق بشر از سازمان ملل متحد، حامیان بین‌المللی افغانستان، کشورهای اسلامی و علمای بزرگ و پرنفوذ جهان اسلام خواسته است که برای ختم جنگ و دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار بر دو طرف جنگ فشار هدفمند وارد کنند.

مرکز آموزشی کوثر دانش حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه‌ی بعد از ظهر روز گذشته هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت.

وزارت داخله اعلام کرد که یک فرد حمله‌کننده‌ی انتحاری با پای پیاده که می‌خواست وارد این مرکز شود، از سوی محافظان مرکز شناسایی شده و پیش از رسیدن به هدف مواد همراهش را منفجر کرده است.

مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته است.

ارگ ریاست‌جمهوری اما طالبان را مسئول این حمله دانسته است.

طالبان ادعای دست‌داشتن در این حمله را رد کرده‌اند.

حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی به همراه بوده است.

ارگ ریاست‌جمهوری، شورای عالی مصالحه ملی، شماری از چهره‌های سیاسی، رهبران احزاب، سازمان ملل، سازمان ناتو، سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی شماری از کشورها و… این حمله را محکوم کرده‌اند.