جنگ

عالمان دین بنگلادیش جنگ افغانستان را حرام خواندند

عالمان و مفتی‌های جمهوری بنگلادیش در نشستی زیر عنوان «دعوت به‌سوی صلح در افغانستان»، جنگ جاری در افغانستان را حرام و مخالف نصوص شرعی اسلام خوانده‌اند.

در نشست عالمان دین بنگلادیش که روز گذشته (یک‌شنبه، ۴ عقرب) در شهر داکه، پایتخت این کشور برگزار شده، از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته شده است که به صدای اکثریت مطلق مردم لبیک گفته آتش‌بس فوری و دایمی اعلام کنند.

آنان از گفت‌وگوهای جاری صلح در قطر حمایت کرده و از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان همچنان خواسته‌اند که برای پایان دادن به خشونت‌ها و اعتمادسازی میان دو طرف به‌خاطر کامیابی مذاکرات جاری صلح صادقانه تلاش کنند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان از این اقدام عالمان دین بنگلادیش و فتوای آنان در مورد حرام‌خواندن جنگ افغانستان، استقبال کرده و آن‌را گامی مهم در راستای حمایت از دیدگاه صلح‌خواهانه‌ی دولت و مردم افغانستان دانسته است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه تأکید شده است که کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس فوری شرط مهم و عملی برای کامیابی مذاکرات جاری و برقراری صلح و ثبات دایمی در کشور است.

آمادگی عالمان دین افغانستان برای میانجی‌گری میان دولت و طالبان

روز گذشته گروهی از عالمان دین در افغانستان نیز در نشستی زیر عنوان «نشست سراسری علما در حمایت از مذاکرات صلح» جنگ افغانستان را حرام خوانده و اعلام کردند که آماده‌اند میان دولت افغانستان و گروه طالبان میانجی‌گری کنند.

نشست سراسری علما در حمایت از مذاکرات صلح
نشست سراسری علما در حمایت از مذاکرات صلح

آنان گفتند که در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای ادامه‌ی جنگ وجود ندارد. عالمان دین همچنان از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند که جنگ را متوقف و صلح را بپذیرند.

این درحالی است که بیش از ۴۰ روز از افتتاح رسمی مذاکرات صلح در دوحه، پایتخت قطر گذشته است، اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *