دیدار سرور دانش با سفیر جدید هند در کابل

تغییر نظام سیاسی افغانستان و منطقه را درگیر جنگ و خشونت می‌کند

سرور دانش

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که تأکید برخی از کشورها یا گروه‌های درگیر بر تأمین صلح با تغییر نظام سیاسی اشتباه است. به گفته‌ی دانش، تغییر نظام سیاسی نه تنها راه تأمین صلح و ثبات نیست، بلکه افغانستان و منطقه را درگیر جنگ و خشونت از نوع دیگر آن می‌کند.

آقای دانش این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۷ عقرب) در دیدار با رودریندرا تاندن، سفیر جدید هند در کابل مطرح کرده است.

او افزوده است حکومت افغانستان در روند صلح به تعیین میکانیزمی تأکید دارد که بر مبنای مشارکت ملی با اشتراک همه گروه‌ها و اقوام به‌شمول گروه طالبان استوار باشد تا براساس آن هم صلح تأمین شود و هم دست‌آوردهای مشترک و ارزشمند دو دهه‌ی گذشته حفظ شود.

دانش در این دیدار علاوه کرده است که هر گونه طرح دیگر از جمله حکومت موقت یا امارت طالبانی نه تنها به صلح نمی‌انجامد، بلکه چرخه‌ی دیگری از اختلاف و خشونت را پدید می‌آورد.

معاون رییس‌جمهور بر اهمیت تشریک مساعی تمام کشورهای منطقه و همکاران بین‌المللی افغانستان در روند صلح تأکید کرده و گفته است: «با تقویت نقش کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان می‌توان به نگرانی‌های موجود به گونه‌ی مشترک راه حل جستجو کرد.»

طبق اظهارات آقای دانش، با روند صلح باید با دید باز برخورد شود و همه در جریان دیدگاه‌های مطرح در این روند باشند تا سطح همکاری‌ها برای صلح پایدار گسترش یابد.

در همین حال، رودریندرا تاندن، سفیر جدید هند در کابل نیز در این دیدار گفته است در صورتی که روند صلح به رهبری افغان‌ها باشد، در نهایت راه حلی برای ختم جنگ و رسیدن به صلح پایدار پیدا خواهد شد.

آقای تاندن همچنان تأمین اجماع بین‌المللی و منطقوی برای صلح افغانستان را یک امر مهم و سازنده خوانده و گفته است که تحمیل فشار بر رهبران و مردم افغانستان در این روند به صلح منجر نمی‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *