رییس‌جمهور غنی

در مذاکرات صلح به‌جای پیمان با امریکا، شریعت را اساس قرار دهید

غنی به طالبان

رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که گروه طالبان در مذاکرات صلح، تفاهم‌نامه با امریکا را نسبت به شریعت اسلامی و قرآن ارزش بیشتر داده است.

آقای غنی که امروز (پنج‌شنبه، ۸ عقرب) در مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام در کابل صحبت می‌کرد، گفت که طالبان «ادعا می‌کردند که ۲۰ سال را برای دین ایستادگی کرده‌اند»، اما امروز می‌گویند که پیمان با امریکا از احکام شریعت ارزش بیشتر دارد.

در همین حال، او از این گروه خواست که بیاید و همراه با عالمان دین کشور گفت‌وگو کند. آقای گفت که شریعت اسلامی و قرآن باید اساس گفت‌وگوها را تشکیل دهد.

رییس‌جمهوری کشور همچنان تأکید کرد: «امروز یشتر از هر زمان دیگری به قرآن و زندگی، سیرت و احادث نبوی که تا ابد پایدار است، ضرورت داریم.»

از سویی هم، او گفت که افغانستان دارای ملت و نظام اسلامی است. آقای غنی تأکید کرد: «اسلام هویت ما است و هیچ کسی این هوایت را از ما اختطاف کرده نمی‌تواند.»

او در بخشی از صحبت‌هایش قانون اساسی افغانستان را اسلامی‌ترین قانون در جهان خوانده افزود که مادیت نظام کشور اسلامی است و قوای امنیتی و دفاعی نیز با «عقاید اسلامی مجهز» اند. رییس‌جمهوری کشور در مقابل اما گروه طالبان را «بی‌راه» خواند.

او همچنان تأکید کرد که دولت مساجد و مدارس می‌سازد، اما طالبان آن‌ها را تخریب می‌کنند.

با این حال، رییس‌جمهور غنی در خطاب به گروه طالبان گفت: «چیزی که از راه صلح صورت گرفته می‌تواند، از راه جنگ صورت گرفته نمی‌تواند.»

این درحالی است که با گذشت حدود یک‌ونیم ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته و هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *