عطامحمد نور

اگر طالبان دست از کُشتار برندارند، مجبوریم دست به سلاح ببریم

عطامحمد نور

عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید در صورتی که گروه طالبان دست از «کُشتار» برندارد، مجبور خواهد شد که در مقابل این گروه سلاح بردارد.

آقای نور که امروز (جمعه، ۱۶ عقرب) در مراسم سیزدهمین سالیاد کشته‌شدن سیدمصطفا کاظمی، عضو پیشین مجلس نمایندگان در کابل صحبت می‌کرد، در خطاب به طالبان گفت که اگر به کشتار ادامه دهند به همان شیوه‌ای که در گذشته در برابر این گروه ایستاد بود، مجبور خواهد شد دست به سلاح ببرد و مردم را علیه این گروه بسیج کند.

او افزود که گروه طالبان «بسیار اعتماد به نفس کاذب» دارد و به این باور است که همه را شکست داده و فاتحانه وارد افغانستان می‌شود. رییس اجرایی حزب جمعیت اما گفت که صلح برای مردم افغانستان اولویت دارد و طالبان نیز باید به‌گونه‌ی واقعی صلح کنند.

عطامحمد نور تأکید کرد: «نمی‌شود که تو (طالبان) کشته بروی و ما بگوییم که صلح خدشه‌دار نشود و سر خود را خم بگیریم و گردن ما پایین باشد و شمشیر تو بریده برود.»

با این حال، او به طالبان گفت: «اگر صلح می‌خواهید، ما واقعا صلح می‌خواهیم. شما را منحیث یک طرف واقعی افغانستان و حضور تان را هم به شکلی که هستید، قبول داریم.»

به باور آقای نور، مردم افغانستان خواهان برقراری صلحی است که در آن دستاوردهای گذشته و نظام کنونی حفظ شود.

او همچنان در بخشی از صحبت‌های خود تأکید کرد که مذاکرات صلح تاکنون نتایج خوبی در پی نداشته، اما نسبت به آن مأیوس هم نیست.

این درحالی است که با گذشت حدود دو ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است و هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *