رحمت‌الله نبیل

طالبان با سربازگیری از قشر سیاسی در تلاش تشکیل حکومت موقت هستند

رحمت‌الله نبیل:

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان با سربازگیری از سیاسیون برای تشکیل حکومت موقت تلاش می‌کنند.

آقای نبیل که برای شرکت در نشستی به ولایت هرات رفته است، امروز (جمعه، 23 عقرب) در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که گروه طالبان با افزایش خشونت‌ها می‌خواهند مردم را مجبور کنند که جمهوریت را دور بزنند.

نبیل افزود: «گرفتن قدرت و حکومت موقت خواست طالبان است. این گروه فکر می‌کند که از میان قشر سیاسی افغانستان سربازگیری کرده و سیاسیون هم با آنان در تماس هستند.»

او تأکید کرد که نباید نظام جمهوریت دور زده شود و به گروه طالبان نیز اجازه سرنگونی به این نظام داده نشود.

رییس پیشین امنیت ملی گفت: «یک تعداد از داخل نظام را ضعیف می‌سازند. نظام را کسی که فساد، تعصب و بی‌عدالتی می‌کند، تضعیف می‌کند و باید مقابل آنها هم ایستاد شویم و همچنین مقابل کسی که تیشه گرفته و نظام را می‌خواهد ریشه‌کن کند که همانا طالب است، نیز ایستاده شویم.»

آقای نبیل از قدرت‌مند شدن روزافزون گروه طالبان در کشور نگران است. او می‌گوید که طالبان مانور سربازگیری، وجوه مالی و پناه‌گاه‌های امن دارند و برخلاف آن حکومت در این بخش‌ها روز به روز تضعیف شده است.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در یک سخنرانی در هرات، از افزایش خشونت‌ها و عدم پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی انتقاد کرد. او گفت که عدم انعطاف‌پذیری گروه طالبان و پایین نیامدن سطح خشونت‌ها، جنگ در افغانستان را پیچیده‌تر خواهد کرد.

عبدالله افزود که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان همچنان با حوصله‌مندی برای مذاکرات صلح تلاش می‌کند.

به گفته‌ی عبدالله، مذاکرات درحالی که همه‌روزه جنازه به آغوش خانواده‌های افغان می‌رود، ادامه دارد. او تأکید کرد در صورتی که طالبان تمام انعطاف‌پذیری‌های دولت افغانستان را نادیده گرفته و برای رسیدن به صلح آمادگی نشان ندهند، در آن زمان تصمیم نهایی را باید مردم افغانستان بگیرند.

با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر، سطح خشونت‌ها در بخش‌هایی از افغانستان به شکل فزاینده افزایش یافته است.

احمد سعیدی، کارشناس سیاسی به روزنامه اطلاعات روز گفت تا هنگامی‌که کشورهای منطقه از روند صلح حمایت نکند، تأمین صلح در این کشور دشوار خواهد شد.

او هشدار می‌دهد که توقف احتمالی مذاکرات بین‌الافغانی توسط جو بایدن، رییس‌جمهور جدید ایالات متحده امریکا، باعث تشدید جنگ و خون‌ریزی خواهد شد.

بیش از دو ماه از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه می‌گذرد، اما سطح خشونت‌ها به پیمانه زیادی در کشور افزایش یافته است. تداوم خشونت‌ها باعث نگرانی شهروندان کشور مبنی بر نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات صلح شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *