برنامه كاربردی، مهم‌ترین معیار برای رای اعتماد

آغاز روند رأی‌دهی به کابینه‌ی افغانستان؛ سه نامزدوزیر برنامه‌های کاری‌شان را ارائه کردند

مجلس نمایندگان افغانستان امروز (دوشنبه، ۲۶ عقرب) روند رأی‌دهی به نامزدوزیران کابینه را آغاز کرد.

در روز نخست این روند، محمدحنیف اتمر نامزدوزیر وزارت خارجه، عبدالهادی ارغندیوال نامزدوزیر وزارت مالیه و محمدمسعود اندرابی نامزدوزیر وزارت داخله برنامه‌های کاری‌شان را به نمایندگان مجلس توضیح دادند.

آقای اتمر در جریان صحبت‌هایش گفت که هدف اول سیاست خارجی افغانستان ختم جنگ و تأمین صلح در کشور است. او گفت که در این راستا کار از قبل آغاز شده و منطق افغانستان به تمام کشورهای منطقه و دنیا توضح داده شده است.

اتمر همچنان از تروریزم به‌عنوان مهم‌ترین خطر برای حیات عنوان کرد و افزود که بهترین راه برای حفظ حیات صلح است و تنها راه حفظ صلح نیز حفظ نظام جمهوری اسلامی در افغانستان است.

نامزدوزیر وزارت امور خارجه تأکید کرد که نیاز است سایر کشورها با افغانستان به‌گونه‌ی مشترک و با درنظرداشت منافع‌شان برای صلح کار کنند. او در ادامه گفت که افغانستان صلح را گدایی نمی‌کند و در صورت که دنیا با افغانستان صادقانه کار کند، تأمین صلح نیز ممکن خواهد بود.

اتمر از مبارزه با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی و جلوگیری از نقض حقوق بشر به‌عنوان مشترکات افغانستان با کشورهای دیگر یاد کرد.

در همین حال، عبدالهادی ارغندیوال نامزدوزیر وزارت مالیه نیز در جریان صحبت‌هایش بر مبارزه‌ی جدی با فساد در این وزارت تأکید کرد و گفت که تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۵ میلادی عواید ملی سالانه افغانستان به ۴۰۰ میلیارد افغانی برسد و رسما خودکفایی اقتصادی کشور را اعلام کنند.

مسعود اندرابی نامزدوزیر وزارت داخله نیز برنامه‌های کاری آینده‌اش در این وزارت را ارایه کرد. او از اصلاحات ساختاری و سازمانی در این وزارت سخن گفت و افزود که قرار است تا شش ماه دیگر تمام لایسنس و جوازسیرها دیجیتالی و کارت معتبر به رانندگان توزیع شود.

این درحالی است که قرار است در جریان هفته‌ی جاری هفت نامزدوزیر دیگر کابینه‌ی افغانستان نیز به‌خاطر کسب رأی اعتماد مجلس نمایندگان، برنامه‌هایش را در تالار این مجلس به نمایندگان ارائه کنند.

فردا سه‌شنبه اسدالله خالد نامزدوزیر وزارت دفاع ملی، فضل‌احمد معنوی نامزدوزیر وزارت عدلیه و عباس بصیر نامزدوزیر وزارت تحصیلات عالی برنامه‌ی‌شان را به مجلس ارایه می‌کنند.

همینطور، روز چهارشنبه نیز نثاراحمد غوریانی نامزدوزیر وزارت تجارت، معصومه خاوری نامزدوزیر وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، بشیراحمد ته‌ینج نامزدوزیر وزارت کار و امور اجتماعی و محمدقاسم حلیمی نامزدوزیر وزارت ارشاد، حج و اوقاف برای ارائه‌ی برنامه‌های کاری‌شان به مجلس حاضر شوند.