از نظارت بی‌نتیجه تا دخالت حکومت؛ کارکرد یک ساله‌ی مجلس نمایندگان افغانستان چگونه است؟

مجلس نمایندگان در واکنش به اظهارات صالح روند رأی‌دهی به نامزدوزیران را تعلیق کرد

مجلس نمایندگان در واکنش به اظهارات روز گذشته‌ی امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری در مورد دست‌داشتن اعضای این مجلس در فساد، روند رأی‌دهی به نامزدوزیران کابینه‌ی حکومت را تعلیق کرد.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (سه‌شنبه، ۴ عقرب) این مجلس گفت که این روند تا ارایه‌ی اسناد از سوی آقای صالح در مورد این اظهاراتش، تعلیق می‌شود.

آقای رحمانی همچنان گفت که به‌منظور «حفظ حیثیت مجلس نمایندگان» علیه معاون نخست ریاست‌جمهوری در مورد این گفته‌های او به مراجع عدلی و قضایی نیز شکایت درج می‌کند.

امرالله صالح روز گذشته (دوشنبه، ۳ عقرب) در نشست ژنو اعضای پارلمان را به دست‌داشتن در فساد متهم کرده و گفته بود که حکومت نتوانسته اعضای متهم به فساد آن را به دادگاه بکشاند. او همچنان خواهان پایان‌دادن به مصئونیت قضایی اعضای پارلمان شده بود.

در همین حال، این مجلس در اعلامیه‌ای، این گفته‌های آقای صالح را در مخالفت با مواد قانون اساسی خوانده، گفته است که این اظهاراتش سبب اختلاف میان قوای سه‌گانه‌ی دولت شده و استحکام این قوا را به خطر انداخته است.

در اعلامیه از رییس‌جمهور غنی خواسته شده است که آقای صالح را به خاطر این اظهاراتش مجبور به استعفا کند.

مجلس نمایندگان درحالی روند رأی‌دهی به نامزدوزیران کابینه‌ی حکومت را به حالت تعلیق درآورده است که قرار بود امروز حسینه صافی، نامزدوزیر امور زنان، قدرت‌الله ذکی، نامزدوزیر ترانسپورت، نجیب‌الله یمین، نامزدوزیر فواید عامه و نورالرحمان اخلاقی، نامزدوزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان برنامه‌های کاری‌شان را در این مجلس ارایه کنند.