امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری

امرالله صالح به مجلس نمایندگان: دوباره فکر کنید

پس از آن‌که مجلس نمایندگان در واکنش به اظهارات امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری در مورد اعضای این مجلس روند رأی‌دهی به نامزدوزیران را تعلیق کرد، اکنون صالح از مجلس نمایندگان خواسته است که دوباره فکر کند.

آقای صالح امروز (سه‌‎شنبه، ۴ قوس) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که به شورای ملی افغانستان به‌عنوان یکی از سه نهاد اساسی دولت جمهوری اسلامی افغانستان احترام دارد.

او در عین حال گفته است که این احترام به معنای چشم‌پوشی از قانون‌شکنی توسط برخی از اعضای شورای ملی بوده نمی‌تواند.

او نوشته است: «حساب تمام وکلای پاک و واقعی یک طرف و هیچ‌گاه حرف من به آدرس آنها نبوده و نخواهد بود. وکلای پاک‌نفس با من هم‌صدا استند که اعضای پارلمان از جنس فرشته و ملایک نیستند.»

صالح در مورد برنامه‌ی میثاق امنیتی نیز گفته است که این برنامه برای اعضای شورای ملی محرم و طبقه‌بندی شده نبوده و نیست، بلکه هر زمانی که خواسته باشند، در اختیارشان قرار داده می‌شود.

او افزوده است: «برای بیرون ساختن افغانستان از حالت کنونی نیاز به یک برنامه رادیکال و تهدابی است و میثاق امنیتی یکی از همین جرقه‌هاست. ایستادگی در برابر آوردن نظم و تجرید حلقات جرم توجیه ندارد. دوباره فکر کنید.»

معاون اول ریاست‌جمهوری ادعای یکی از اعضای مجلس نمایندگان مبنی بر استخباراتی خواندن سازمان روند سبز به رهبری خودش را نیز رد کرده، اما تأکید کرده است که سازمان‌های قوی بدون شاخه‌ی اطلاعاتی زنده بوده نمی‌تواند.

امرالله صالح روز گذشته (دوشنبه، ۳ عقرب) در نشست ژنو اعضای مجلس نمایندگان را به دست‌داشتن در فساد متهم کرده و گفته بود که حکومت نتوانسته اعضای متهم به فساد مجلس را به دادگاه بکشاند. او همچنان خواهان پایان‌دادن به مصئونیت قضایی اعضای پارلمان شده بود.

در واکنش به این اظهارات، مجلس نمایندگان امروز روند رأی‌دهی به نامزدوزیران کابینه‌ی حکومت را تعلیق کرد.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس گفت که این روند تا ارایه‌ی اسناد از سوی آقای صالح در مورد این اظهاراتش، تعلیق می‌شود.