مستحکم کاری منار پنجم هرات

کار مستحکم کاری منار پنجم هرات آغاز شد

منابع محلی در ولایت هرات می‌گویند که بنیاد آغا خان کار مراقبت و مستحکم‌ کاری منار پنجم مجموعه مصلی هرات را آغاز کرده است.

جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات امروز (چهارشنبه، ۵ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که بازسازی و مرمت این منار به دستور رییس‌جمهور اشرف غنی آغاز شده است.

آقای فرهاد همچنان گفت که امور مراقبت و مستحکم‌کاری منار پنجم با رعایت مقررات یونسکو، زیر نظر متخصصان بین‌المللی و با هماهنگی مسئولان فرهنگی هرات انجام می‌شود.

به دنبال نگرانی‌ها از احتمال فروریختن منار پنجم مصلی هرات، رییس‌جمهور غنی در یازدهم عقرب در تماس تلفنی با سید عبدالوحید قتالی، والی هرات به او هدایت داد که این منار بازسازی شود.

در تاریخ ۲۱ عقرب، ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرد که بنیاد فرهنگی آغا خان در نامه‌ای به رییس‌جمهور اشرف غنی، برای بازسازی منار پنجم مصلی هرات آمادگی نشان داده است.

این درحالی است که مسئولان فرهنگی هرات بارها از فروپاشی منار پنجم هرات هشدار داده بودند.

منار پنجم مصلی هرات در حدود چند سانتی‌متر کج شده است. سازمان علمی و فرهنگی یونسکو در سال ۱۳۸۶ خورشیدی با ایجاد سیم‌های آهنی در اطراف منار پنجم، تلاش کرد جلو سقوط آن را بگیرد.

بر بنیاد اسناد تاریخی، مجموعه مصلی هرات دارای ۱۱ منار بوده که شش منار آن در جریان جنگ‌های داخلی تخریب شده است.

منارهای مصلی هرات با حدود شش قرن قدمت، از مهم‌ترین آثار باستانی افغانستان شمرده می‌شود. این منارها در دوران امپراتوری تیموریان ساخته شده است.