یما سیاوش

محتویات پرونده‌ی قتل یما سیاوش با رسانه‌ها شریک شده است

امرالله صالح:

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که محتویات پرونده‌ی قتل یما سیاوش، مجری سابق تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» و مشاور امور روابط عامه‌ی آمریت عمومی دفتر ریاست بانک مرکزی (د افغانستان بانک) را با رسانه‌ها شریک کرده است.

آقای صالح در یک یادداشت فیس‌بوکی گفته است که محتویات پرونده‌ی قتل یما سیاوش را در نشست «۶:۳۰» صبح امروز (چهارشنبه، ۵ قوس) با شماری از مسئولان رسانه‌ها شریک کرده است.

در این نشست ذکی دریابی، لطف‌الله نجفی‌زاده، مجیب مهرداد، شریف حسن‌یار، حامد حیدری، نجیبه ایوبی، جیلانی زواک، دانش کروخیل و عابد احساس حضور داشته‌اند.

او گفته است که خواست اساسی مسئولین رسانه‌ها دسترسی و ملاحظه‌ی شواهد و مدارکی بود که دولت در پرونده‌ی تحقیقات قتل یما سیاوش در اختیار دارد.

در همین حال، ذکی دریابی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که محتوای کلی پرونده نه، بلکه تصویر کمره‌های بانک مرکزی با آنان شریک شد که مسیر حرکت موتر از بانک مرکزی تا لحظه‌ی انفجار را نشان می‌داد.

یما سیاوش و دو همکار دیگرش دو‌ونیم هفته‌ی پیش (شنبه، ۱۷ عقرب) در انفجار ماین مقناطیسی در ساحه‌ی مکروریان ناحیه‌ی اول شهر کابل کشته شدند.

نُه روز پس از این رویداد، خانواده‌ی او در شکایت‌نامه‌ای کشته‌شدن او را «مرموز» خوانده و خواستار بررسی آن از سوی دولت شد. این خانواده گفته است که نسبت به عمل‌کرد بانک مرکزی در مورد انفجار بر موتر سیاوش نیز مشکوک است.

در شکایت‌نامه گفته شده است که اداره‌ی بانک مرکزی با مراجعی که علاقمند حقیقت‌یابی این حادثه بودند، حاضر به همکاری نشده است.

به دنبال آن، بانک مرکزی اعلام کرد که در پیگیری پرونده‌ی قتل یما سیاوش با نهادهای کشفی و امنیتی همکاری همه‌جانبه کرده است.

امرالله صالح در سوم قوس نیز گفت که این قضیه را فراموش نکرده و به‌گونه‌ی جدی و صمیمی روی پرونده کار می‌کند.