مونسه حسن‌زاده، معاون والی هرات

در هشت ولسوالی هرات قضیه‌های خشونت علیه زنان ثبت نمی‌شود

مونسه‌ حسن‌زاده، معاون والی هرات می‌گوید که در هشت ولسوالی این ولایت به‌دلیل تهدیدات امنیتی و افزایش ناامنی‌ها قضیه‌های خشونت علیه زنان به ثبت نمی‌رسد.

خانم حسن‌زاده امروز (چهارشنبه، ۵ قوس) در حاشیه‌ی محفلی به مناسب تجلیل از ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که نهادهای عدلی و قضایی در ولسوالی‌های گلران، پشتون‌زرغون، زاول، کوه‌زور، پشت‌کوه و زیرکوه پرونده‌های خشونت علیه زنان را ثبت نمی‌کنند.

او بر ثبت موارد خشونت علیه زنان در ولسوالی‌های ناامن تأکید می‌کند.

از سوی هم، آمار کمیسیون منع خشونت علیه زنان در هرات نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته ۶۷۴ مورد خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده است.

رفیع نادری، عضو این کمیسیون به روزنامه اطلاعات روز گفت که از این میان، به ۴۵۲ مورد خشونت علیه زنان در دادستانی رسیدگی شده است.

نادری افزود که تجاوز جنسی، خودکشی، خودسوزی منجر به فوت، قتل و مجبور نمودن به فحشا، از مهمترین موارد خشونت علیه زنان در هرات است.

به گفته‌ی او، باید نهادهای عدلی و قضایی و مدافع حقوق زنان در سطح ولسوالی‌های ناامن بیشتر فعالیت کنند، تا موارد خشونت علیه زنان پنهان نماند.

فعالان حقوق زن به این باورند که به‌دلیل افزایش ناامنی‌ها، حقوق برخی از زنان در ولسوالی‌ها نقض می‌شود و زنان از ترس حضور طالبان جرأت نمی‌کنند که شکایت‌های‌شان را در نهادهای دولتی به ثبت برسانند.