سفر اتمر به نایجریا

اتمر برای شرکت در نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی به نایجریا رفت

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه‌ی کشور برای شرکت در چهل‌وهفتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی به شهر نیامی، پایتخت نایجریا رفته است.

حامد تهذیب، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که این نشست دو روزه قرار است امروز و فردا (۷ و ۸ قوس) تحت عنوان «اتحاد علیه تروریزم برای صلح و انکشاف» برگزار می‌شود.

به گفته‌ی تهذیب، در این نشست قرار است وزیران خارجه و هیأت‌های بلندرتبه‌ی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت کنند. سازمان همکاری‌های اسلامی ۵۷ عضو دارد.

او می‌گوید که هیأت افغانستان در این نشست از کشورهای اسلامی خواهد خواست که ضمن ناروا دانستن جنگ افغانستان، از صلح و نظامی حمایت کنند که در آن حفظ دست‌آوردهای چند سال گذشته به‌شمول حقوق مدنی شهروندان و نظام جمهوریت تضمین شود و همچنان رأی مردم تعیین‌کننده‌ی سرنوشت سیاسی‌شان باشد.

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه می‌افزاید که آقای اتمر قرار است در حاشیه‌ی این نشست با شماری از وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد جلب حمایت‌شان از صلح، امنیت و رفاه در افغانستان و نیز نتایج نشست ژنو دیدارهای جداگانه داشته باشد.

نشست سازمان همکاری اسلامی زیر عنوان « اتحاد علیه تروریزم برای صلح و انکشاف» درحالی برگزار می‌شود که در افغانستان به‌عنوان یک عضو این سازمان، تلاش‌ها برای تأمین صلح جریان دارد.

هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان از بیش از دو ماه به این طرف در شهر دوحه، پایتخت قطر در حال چانه‌زنی و مذاکره هستند.

برخی منابع از درون دو هیأت اخیرا از پیشرفت‌ها در حل موارد اختلافی طرزالعمل مذاکرات سخن گفته‌اند.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نیز به تازگی در تویتی نوشته است: «هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، برای پیشبرد مذاکرات از هیچ سعی دریغ نکرده و روی موارد اختلافی به‌صورت دوام‌دار با جانب مقابل [طالبان] در بحث بوده است. تا اندازه‌ای پیشرفت صورت گرفته و برای حل کامل کار جریان دارد که بعد نهایی شدن و توافق جمعی بین هیأت ما و جانب مقابل، رسماً اعلام خواهد شد.»