حمله بر موتر حامل الیاس داعی در هلمند

حمله بر نمایندگان رسانه‌ها و غیرنظامیان حمله بر روند صلح است

نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم کابل:

نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان در یک اعلامیه‌ی مشترک، حملات هدفمند اخیر بر نمایندگان رسانه‌ها، جامعه مدنی و غیرنظامیان در افغانستان را محکوم کرده‌اند.

در این اعلامیه‌ی مشترک که امروز (دوشنبه، ۱۷ قوس) از سوی نمایندگی سیاسی اتحادیه اروپا در کابل منتشر شده، حملات عمدی بر رهبران و گروه‌های مذهبی، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان نیز با «شدیدترین الفاظ» محکوم شده است.

به نقل از اعلامیه، طالبان و سازمان‌های مختلف تروریستی مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان هستند.  نمایندگی‌های سیاسی این سازمان‌ها و کشورها حملات عمدی بر نمایندگان رسانه‌ها و غیرنظامیان را و حشیانه و در عین حال حمله بر روند صلح افغانستان تلقی کرده‌اند.

در اعلامیه آمده است: «با اذعان به شجاعت و رشادت مردم افغانستان، اطمینان داریم که این حملات در راستای تحقق هدف حمله‌کنندگان به منظور خاموش ساختن تنوع تفکر و نظر، به شکست می‌انجامد.»

طبق این اعلامیه، بسیار باارزش است که مردم افغانستان احساس کنند که می‌توانند نظریات‌شان را در مورد گفت‌وگوهای صلح ارائه و به‌منظور دست‌یابی به صلح پایدار و باثبات، در این روند شرکت کنند.

این سازمان‌ها و کشورها گفته‌اند: «حمایت از جریان آزاد اطلاعات و پاسخگوسازی مرتکبان، به نفع هر شخصی خواهد بود که مایل به زندگی در یک افغانستان صلح‌آمیز و دیموکراتیک است.»

آن‌ها ضمن قدردانی از کسانی که به‌صورت خستگی ناپذیر برای پیشرفت آزادی بیان و آزادی مطبوعات در افغانستان کار می‌کنند، همچنان گفته‌اند که انتظار دارند همه طرف‌های جنگ از آزادی و استقلالیت رسانه‌ها و جامعه مدنی در افغانستان حمایت کنند؛ چیزی که به باور آنها، برای تحقق یک دموکراسی پررونق، فعال و از نظر اقتصادی مناسب، ضروری است.

نمایندگی‌های سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) استرالیا، امریکا، کانادا، ناروی و انگلستان بر تعهدشان در راستای تحقق آزادی همه‌ی مردم افغانستان تأکید کرده و خواهان تطبیق فوری قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر شده‌اند.

آن‌ها در پایان این اعلامیه‌ی مشترک همچنان تأکید کرده‌اند که از جمهوری اسلامی افغانستان در راستای تلاش برای تحقیق و تعقیب افرادی که نمایندگان رسانه‌ها، جامعه مدنی و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، حمایت می‌کنند. آنها در عین حال از جمهوری اسلامی افغانستان خواسته‌اند که هرچه زودتر به مصونیت عاملان این گونه حملات هدفمند پایان بدهد.

این درحالی است که در طی یک ماه اخیر دست‌کم سه خبرنگار در رویدادهای مختلف در کابل و هلمند جان داده‌اند. یما سیاوش در کابل و الیاس داعی در هلمند. در کنار آن، محمدرفیع صدیقی، رییس عامل پیشین تلویزیون خورشید چند روز پیش در ولسوالی قره‌باغ کابل جان باخت. وزارت داخله علت مرگ او را گازگرفتگی اعلام کرد.

افزون بر این، حملات هدفمند با استفاده از ماین‌های مقناطیسی، ترورهای هدفمند و حملات انتحاری اخیرا جان شمار زیادی از غیرنظامیان را گرفته است.

در ماه عقرب سال جاری مرکز آموزشی کوثر دانش و دانشگاه کابل هدف حمله قرار گرفتند. مسئولیت هر دو حمله را گروه داعش بر عهده گرفت. دولت افغانستان اما طالبان را مسئول این حملات می‌دانند. طالبان این ادعا را رد کرده‌اند.

در چهارم ماه قوس نیز دو انفجار ماین در شهر بامیان، دست‌کم ۱۸ کشته و نزدیک به ۶۰ زخمی بر جای گذاشت. مسئولیت این انفجارها را تاکنون کسی بر عهده نگرفته است.

در همین حال، صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری از این اعلامیه‌ی مشترک نمایندگی‌های سیاسی مقیم کابل استقبال کرده و گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای جلوگیری از این گونه حملات کار خواهند کرد.