غنی:‌ افتتاح خط آهن خواف – هرات گام بزرگ برای جهش اقتصادی است

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید که افتتاح خط آهن خواف – هرات گام بزرگ برای توسعه و جهش اقتصادی ایران و افغانستان است.

او در یک ویدیو کنفراس به مناسب افتتاح خط آهن خواف – هرات گفت: «مسرت دارم که امروز شاهد افتتاح پروژه‌ی تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات هستیم که نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر افغانستان و ایران در عرصه اقتصاد منطقه ای و رسیدن به رفاه آینده است.»

در همین حال،‌ حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران افتتاح خط آهن خواف – هرات را روز تاریخی در روابط میان دو کشور توصیف کرد. او گفت: ‌«امروز روز تاریخی و یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است. سال‌ها روابط ما از طریق دل‌ها،‌اندیشه، فرهنگ، رفتار و تلاش‌ها بوده و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می‌کند.»

قرار بود که مراسم افتتاحیه‌ی خط آهن خواف – هرات با حضور روسای جمهوری افغانستان و ایران در هرات برگزار شود،‌ اما به دلیل شیوع کرونا آنان از طریق آنلاین این پروژه را افتتاح می‌کنند.

رییسان‌جمهوری دو کشور دستور حرکت قطار را در این راه آهن نیز صادر کرد.

خط آهن خواف – هرات در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است.  هم اکنون ۱۴۰ کیلومتر از مسیر خط آهن هرات – خواف ریل گذاری شده و قرار است که حکومت افغانستان ۸۵ کیلومتر دیگر از این مسیر را بسازد.

این در حالی است که تفاهم نامه ی ساخت قطعه سوم در سال ۱۳۸۵ به امضا رسیده بود و قرار بود که در مدت سه سال به بهره برداری برسد.