حمدالله محب، مشاور امنیت ملی

مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان به پیش برده شود

حمدالله محب:

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان به پیش برده شود.

آقای محب امروز (شنبه، ۲۲ قوس) در رشته‌تویتی نوشته است که دولت افغانستان در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ملاحظه‌ای خاصی ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ای در کشور که طالبان پیشنهاد کنند، به‌شمول ساخت تأسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذاکرات را به پیش ببرد.

محب نوشته است که با پیشبرد مذاکرات صلح در داخل کشور ساحه‌ی امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه‌ی نظارت و اعمال ملکیت برای مردم در روند صلح فراهم می‌شود.

به گفته‌ی مشاور امنیت ملی افغانستان، با پیشبرد مذاکرات در داخل کشور، مذاکره‌کنندکان از خواست‌ها و مطالبات مردم بهتر آگاه می‌شوند و از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری خواهد شد.

آقای محب در بخشی از یادداشت خود نوشته است که برای مردم افغانستان مهم است که مراحل جاری مذاکرات در داخل افغانستان به پیش برده شود. به گفته‌ی او، مهم است که صلح به‌جای شرایط خارجی‌ها، از واقعیت‌های جامعه افغان‌ها متأثر شود دایمی و سراسری باشد.

محب در ادامه تأکید کرده است که صلح در بیرون از کشور، طرف‌های صلح را از شرایط خارجی متأثر می‌کند. به گفته‌ی او، تجربه‌ها نشان می‌دهد که این گونه صلح منافع افغان‌ها را تأمین نمی‌کند.

این درحالی است که مذاکرات صلح افغانستان از چند روز به این سو وارد مرحله‌ی دوم آن شده است. در مرحله‌ی اول که بیش از دو ماه زمان را در بر گرفت، روی طرزالعمل مذاکرات در ۲۱ ماده توافق صورت گرفت.

مرحله‌ی دوم آن به‌منظور بحث روی آجندای مذاکرات آغاز شده است. هنوز از پیشرفت‌های تازه در این مرحله گزارشی منتشر نشده است.

هر چند گزارش‌های غیررسمی در مورد توقف سه هفته‌ای مذاکرات صلح منتشر شده، اما منابع رسمی از هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.