اگر طالبان ادعای افغان‌بودن را دارند، در داخل خاک افغانستان مذاکره کنند

غنی:

رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که در هر جایی از افغانستان را که گروه طالبان بخواهد، دولت آماده است تا با این گروه مذاکره کند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری در رشته‌‌تویتی گفته است که آقای غنی این گفته‌ها را امروز (دوشنبه، ۲۴ قوس) در نشست کابینه مطرح کرده است.

آقای غنی گفته است: «هرگاه طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان اند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟» او تأکید کرده که ضروری است تا مردم افغانستان ببینند که مذاکرات چگونه برگزار می‌شود و روی چه موضوعاتی تمرکز دارد.

رییس‌جمهور غنی افزوده است که وقت آن نیست که هوتل‌های «مفشن» پیش‌شرط برای مذاکرات گذاشته شود. او گفته است که افغان‌ها در «خیمه» و «سردی» هم می‌توانند مذاکره کنند.

آقای غنی در بخشی‌های از صحبت‌هایش همچنان گفته است که اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در مورد پیش‌برد مراحل بعدی مذاکرات صلح را به «قوت» تأیید می‌کند.

آقای محب روز شنبه (۲۲ قوس) در رشته‌تویتی نوشته بود که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان پیش برده شود.

او افزوده بود دولت افغانستان در مورد مکان مذاکرات در داخل کشور ملاحظه‌ای خاصی ندارد و آماده است که در هر منطقه‌ای در کشور که طالبان پیشنهاد کنند، به‌شمول ساخت تأسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذاکرات را به پیش ببرد.

محب نوشته است که با پیشبرد مذاکرات صلح در داخل کشور ساحه‌ی امنیتی ویژه و قابل اعتماد برای همه و زمینه‌ی نظارت و اعمال ملکیت برای مردم در روند صلح فراهم می‌شود.

دور نخست مذاکرات صلح افغانستان که در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، در تاریخ ۲۲ قوس پایان یافت. قرار است که دور بعدی آن در ۱۶ جدی آغاز شود.