دادگاه اعضای جامعه‌ی مدنی بامیان

۱۳ فعال مدنی و یک خبرنگار در بامیان از دادگاه برائت گرفتند

۱۲ فعال مدنی و یک خبرنگار که چهار روز پیش در ولایت بامیان توقیف شده بودند، از سوی دادگاه ابتدایی شهری این ولایت برائت گرفته و آزاد شده‌اند.

اسحاق اکرمی، مسئول ولایتی دفتر اتحادیه‌ی ملی خبرنگاران در بامیان به روزنامه اطلاعات روز گفت که حکم برائت این افراد امروز (دوشنبه، ۲۴ قوس) پس از نشست علنی دادگاه صادر شده است.

آقای اکرمی افزود که دادگاه ابتدایی شهری این افراد را به دلیل نبود اسناد و مدارک کافی برائت داده است. افزون بر آنان، یک فعال مدنی دیگر که خودش در دادگاه حضور نداشته، نیز برائت گرفته است.

این ۱۳ فعال مدنی و خبرنگار چهار روز پیش (پنج‌شنبه، ۲۰ قوس) در شهر بامیان توقیف شدند.

اسماعیل ذکی، رییس جامعه‌ی مدنی بامیان در آن هنگام در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که این افراد شامل عیدمحمد ورسی، میرزامحمد، اسحاق، رضا کرمانی، نجیب‌الله تمیم، سلیمان احمدی، عبدل دانشیار، قاسم، سلیم، فریدون، کریم و عبدالرحیم می‌شوند.

او گفت که زمان احمدی، مدیر مسئول هفته‌نامه‌ی خصوصی «ستاگیدیا» نیز در جمع توقیف‌شدگان اند. وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور دو روز پس از آن، با توقیف زمان احمدی مخالفت کرد و خواهان رهایی فوری او شد.

اسحاق اکرمی گفت که این افراد در پیوند به اعتراض پنجم قوس سال ۱۳۹۷ خورشیدی توقیف شده بودند. یک منبع معتبر حکومتی که نخواست نامش ذکر شود، نیز این موضوع را قبلا در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده بود.

او گفته بود که این افراد متهم اند که مردم را برای شرکت در این اعتراض «خشونت‌بار» تشویق کرده‌اند. به گفته‌ی این منبع، آنان پس از آنکه از حضور در دادگاه خودداری کرده، توقیف شده‌اند.

این اعتراض در پیوند به بازداشت عبدالغنی علی‌پور، از فرماندهان خیزش مردمی در ولایت میدان‌وردک راه‌اندازی شده بود. اعتراض به خشونت گرایید و پولس برای متفرق‌کردن معترضان اقدام به تیراندازی کردند که در نتیجه، دو نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.