انفجار گیلان

انفجار در مراسم ختم قرآن در غزنی؛ دست‌کم ۱۵ نفرکشته و ۲۰ نفر زخمی شدند

وزارت امور داخله‌ی کشور می‌گوید که در نتیجه‌ی یک انفجار در ولسوالی گیلان ولایت غزنی، ۱۵ غیرنظامی کشته شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله در تویتی گفته است که این انفجار حوالی ساعت ۲:۰۰ پس از چاشت امروز (جمعه، ۲۸ قوس) در روستای «آغوجان» ولسوالی گیلان رخ داده است.

او افزوده است که در این انفجار ۲۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال، واحدالله جمعه‌زاده، سخن‌گوی والی غزنی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که بیشتر قربانیان این انفجار کودکان اند. او افزود که ۱۱ کودک بین سنین ۸ الی ۱۸ ساله در این رویداد کشته و ۲۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

سخن‌گوی والی غزنی گفت که رقم قربانیان این رویداد ابتدایی است و ممکن تغییر کند.

او توضیح داد که این رویداد ناشی از انفجار مواد جاسازی‌شده در یک سه چرخه که بنجاره می‌فروخت، بوده است. به گفته‌ی واحدالله جمعه‌زاده، این انفجار زمانی رخ داده است که کودکان در اطراف این سه چرخه تجمع کرده بودند.

سخن‌گوی وزارت داخله اما گفته است که این رویداد ناشی از انفجار یک عراده زرنج مملو از مواد انفجاری در یک خانه بوده است. به گفته‌ی او، این انفجار در جریان مراسم ختم قرآن شریف رخ داده است.

سخن‌گوی والی غزنی گفت که ساحه‌ی رویداد در کنترل جنگ‌جویان گروه طالبان است و ممکن است که عامل این انفجار هم طالبان باشد.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور این رویداد را محکوم کرده و آن را یک جنایت نابخشودنی خوانده است. در اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری نیز گروه طالبان مسئول این حمله خوانده شده است.

در اعلامیه آمده است: «طالبان باید خواست مردم افغانستان را برای آتش‌بس بپذیرند و از انجام حملات تروریستی که جنایت ضدبشری و اسلامی می‌باشد، دست بکشند و روند صلح افغانستان را قبول کنند.»

اما این گروه در اعلامیه‌ای، وقوع این رویداد را تسلیت گفته و تأکید کرده است که این رویداد ناشی از انفجار یک سرگلوله بوده است. طالبان تأکید کرده که این سرگلوله زمانی انفجار کرده که کودکان آن را می‌فروخته است.

همچنان این گروه به مردم توصیه کرده است که پس از این از خریدوفروش اجناس و مهمات منفجرناشده بپرهیزند.

ولایت غزنی در جنوب‌شرق کشور از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت حضور و فعالیت گسترده دارند.