عمران خان و برادر

عمران خان در دیدار با ملا برادر: از روند مذاکرات بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم

ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در جریان سفرش به اسلام‌آباد، با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرده است.

در این دیدار که امروز (جمعه، ۲۸ قوس) انجام شده، نخست‌وزیر پاکستان اطمینان داده است که کشورش از روند مذاکرات بین‌الافغانی حمایت می‌کند. آقای خان همچنان گفته است که کشورش خواهان یک افغانستان امن است.

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته‌تویتی نوشته است که دو طرف در این دیدار در مورد وضعیت کنونی افغانستان، مشکلات مهاجران افغان در پاکستان، رفت‌وآمد افغان‌ها به پاکستان، مشکلات صحی، آموزشی و تجارتی و همچنان مشکلات زندانیان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته‌ی محمدنعیم، نخست‌وزیر پاکستان به ملا برادر اطمینان داده است که در زمینه‌ی رفع مشکلات یادشده تلاش می‌کند.

عمران خان افزوده است که دوسیه‌های تمام زندانیان بررسی و زندانیانی که جرم‌شان کوچک باشد و یا مدت حبس‌شان را سپری کرده باشند، رها خواهند شد.

دفتر نخست‌وزیر پاکستان در اعلامیه‌ای گفته است که آقای خان در دیدار با ملا برادر از سطح بلند خشونت در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. او در این دیدار خواهان کاهش خشونت منجر به آتش‌بس شده است.

براساس اعلام دفتر نخست‌وزیر پاکستان، عمران خان تأکید کرده که برای ختم جنگ در افغانستان هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد.

او همچنان مذاکرات بین‌الافغانی را فرصت تاریخی برای برقراری صلح در افغانستان خوانده است.

ملا برادر سه روز پیش (سه‌شنبه، ۲۵ قوس) به دنبال توقف ۲۰ روزه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی در رأس هیأتی از گروه طالبان به پاکستان رفت. سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته‌تویتی در آن زمان گفته بود که این سفر به دعوت رسمی مقام‌های پاکستان صورت گرفته است.

وزارت خارجه پس از آن اعلام کرد که این سفر هیأت طالبان در مشورت با دولت افغانستان صورت گرفته است.