آلودگی هوا

آلودگی هوای کابل سلامت کودکان و بزرگ‌سالان را با خطر مواجه کرده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان:

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که استفاده‌ی بی‌رویه از مواد سوخت ناسالم و غیرمعیاری در شهرها، به‌ویژه کابل، سبب آلودگی غیرقابل تحمل هوا شده و سلامت عمومی، از جمله کودکان و بزرگ‌سالان را به خطر افکنده است.

در خبرنامه‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر که امروز (یک‌شنبه، ۳۰ قوس) منتشر شده، آمده است که حکومت باید حق افراد به صحت را تأمین کند. به گفته‌ی این کمیسیون، تأمین حق صحت مستلزم تأمین حق دسترسی به محیط زیست سالم به مثابه‌ی حق بشری است.

در خبرنامه آمده است که دهه‌ها جنگ، محیط زیست کشور را ویران کرده و برای سنجش اثرهای محیط‌زیستی آن، باید اداره ملی حفاظت محیط زیست گزارشی جامع و مستند تهیه کند.

همچنان در خبرنامه آمده است که برای دست‌یابی نسل امروز و فردا به حق بشری صحت و محیط زیست سالم، باید جنگ متوقف و زمینه برای توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی کشور فراهم شود.

این درحالی است که سایت هواشناسی امریکایی (Air Visual) از منابع بررسی کننده هوا، روز گذشته، کابل را آلوده‌ترین شهر جهان قرار داد.

این سایت به باشندگان کابل توصیه کرده بود که از ماسک استفاده کرده و کلکین‌های خانه‌های‌شان را بسته کنند. این سایت همچنان به باشندگان کابل توصیه کرده بود که از تمرینات در خارج از اتاق خودداری کنند.

در همین حال، معاونت اول ریاست‌جمهوری در دومین گزارش از پیشرفت کار در زمینه‌ی جلوگیری و کاهش آلودگی هوا، گفته است که تاکنون سیستم مرکزگرمی ۱۷۰ بلندمنزل و یک شهرک رهایشی در کابل به دلیل تخلف و نداشتن فلتر تصفیه‌ی دود، مسدود و ۱۱ متخلف جهت تعقیب عدلی و قضایی به وزارت داخله معرفی شده‌اند.