از نظارت بی‌نتیجه تا دخالت حکومت؛ کارکرد یک ساله‌ی مجلس نمایندگان افغانستان چگونه است؟

واکنش تند اعضای مجلس نمایندگان: تابعیت رولا غنی سلب شود

در پی اظهارات جنجالی رولا غنی، خانم رییس‌جمهور کشور مبنی بر «خریدوفروش» رأی اعتماد به اعضای کابینه در مجلس نمایندگان، شماری از اعضای این مجلس این گفته‌ها را «توهین‌آمیز» تلقی کرده و می‌گویند که او باید سلب تابعیت شود.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (دوشنبه، ۱ جدی) این مجلس گفت: «با تأسف بانوی اول کشور به‌جای مراعات‌کردن قلمرو صلاحیت‌های قوه‌ی مقننه و احترام به اراده‌ی صاحبان اصلی حاکمیت، بی‌حرمتی و توهین نابخشودنی را مرتکب شده است.»

آقای رحمانی افزود که هنوز هویت و موقعیت رولا غنی در هیچ سندی روشن نشده و مجلس نمایندگان اجازه نمی‌دهد تا اشخاص «غیرمسئول» و «مجهول‌المسئولیت» به اراده‌ی این مجلس توهین کند.

در همین حال، غلام‌حسین ناصری، عضو این مجلس نیز پیشنهاد کرد که مجلس نمایندگان در رابطه به اظهارات اخیر خانم غنی، علیه او، اقدامات حقوقی و قانونی کند.

او گفت: «باید به مراجع زیربط دستور بدهیم که تابعیت افغانستان را از او (رولا غنی) گرفته شود؛ چون به همه‌ی مردم افغانستان توهین کرده است. پس از آن با همان پاسپورت خارجی‌اش بیاید و وزارت داخله نیز هر سه ماه حکم موقت زندگی‌کردن در افغانستان را به او بدهد.»

حبیب‌الرحمان پدرام، عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز گفت که اظهارات خانم غنی باید از طریق مراجع عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار گیرد.

عارف رحمانی، دیگر عضو این مجلس گفته‌های رولا غنی را در مخالفت با قانون، «غیراخلاقی» و «سبک‌سرانه» خوانده گفت که او گفته‌هایش در مورد خریدوفروش رأی در مجلس نمایندگان را با «زور رییس‌جمهور» مطرح کرده است.

آقای رحمانی گفت که او شخصیت حکمی در افغانستان ندارد و این اظهارات به «تعامل سازنده» میان پارلمان و حکومت آسیب می‌زند.

همچنان حمیدالله حنیف، عضو دیگر مجلس نمایندگان گفت که مصارف دفتر خانم غنی و پروژه‌هایی که توسط دفتر او اجرا می‌شود، خارج از بودجه‌ی تصویب‌شده توسط این مجلس پرداخت می‌شود. او در مورد اظهارات رولا غنی نیز گفت: «ارگ هنوز خبر ندارد که نظام جمهوری است. فکر می‌کند نظام شاهی است و خانواده‌ی شاه حق دارد که به ساحت هر کس تاخت‌وتاز کند.»

رولا غنی در یک گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو آزادی که نسخه‌ی کامل آن روز شنبه، ۲۹ قوس در وب‌سایت این رسانه منتشر شد، مجلس نمایندگان را به میدان خریدوفروشی تشبیه کرده بود که به‌زعم او باعث شده ارزش نهاد پارلمان پایین بیاید.

خانم غنی در این گفت‌وگو نمایندگان مجلس را متهم کرد که در بدل دریافت پول به نامزدوزرای کابینه رأی اعتماد داده‌اند.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش در مورد انتقادات درباره‌ی رییس‌جمهور غنی نیز گفته بود که این موضوع برخاسته از «بی‌فهمی» مردم است.