واکنش‌ها به ترور یوسف رشید

واکنش‌ها به ترور یوسف رشید؛ «ضایعه‌ی کلان به مردم‌سالاری و تلاشی برای تخریب روند صلح»

ترور یوسف رشید، ریس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

ارگ ریاست‌جمهوری، شورای عالی مصالحه‌ی ملی، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، سفارت امریکا در کابل، مجلس نمایندگان، کمیسیون مستقل حقوق بشر و شماری از چهره‌های سیاسی ترور آقای رشید را محکوم کرده‌اند.

رییس‌جمهور اشرف غنی ضمن محکوم کردن ترور یوسف رشید، گفته است که او سال‌های زیادی از عمرش را در راستای نهادینه‌سازی مردم‌سالاری و شفافیت امور انتخاباتی سپری کرد. آقای غنی به نهادهای مربوطه هدایت داده است که عاملان ترور آقای رشید را شناسایی و مجازات کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز ترور یوسف رشید را ضایعه‌ی کلان به نهادهای جامعه مدنی و روند مردم‌سالاری در افغانستان دانسته است.

در اعلامیه‌ی سپیدار به نقل از آقای عبدالله آمده است: «متأسفانه تروریستان چهره‌های وطن‌دوست، متعهد و فعال را هدف گرفته‌اند. تداوم ترور و خون‌ریزی پذیرفتنی نیست. از نهادهای امنیتی و کشفی کشور می‌طلبیم که جلو ترورهای هدف‌مند و حذف چهره‌های فعال و اثرگذار و ملی را بگیرند.»

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز مرگ آقای رشید را ضایعه‌ی بزرگ برای جامعه‌ی افغانستان دانسته است. آقای دانش همچنان گفته است: «هدف قراردادن فعالان اجتماعی، سیاسی، مدنی و خبرنگاران نشانه‌ی دشمنی آشکار گروه‌های تروریستی با مردم افغانستان، ارزش‌های دموکراتیک، مردم‌سالاری و آزادی بیان و تلاش مذبوحانه برای متوقف‌کردن کاروان ترقی، توسعه و ثبات افغانستان است.»

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور یوسف رشید، از ادامه‌ی قتل‌های هدفمند غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. یوناما از مسئولان ذی‌ربط خواسته است که عاملان این رویداد را شناسایی و مورد بازخواست قرار دهند.

یوناما افزوده است: «افغانستان تنها در چهار روز گذشته شاهد تلاش برای کشتن یک عضو مجلس نمایندگان، کشتن یک خبرنگار مشهور، گروهی از داکتران و رئیس یکی از نهاد نظارتی انتخابات بوده است. مسئولیت این حملات وحشتناک به ندرت پذیرفته می‌شود و اغلب بر کسانی که برای یک جامعه‌ی آزاد کار می‌کنند، تمرکز می‌کنند.»

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان همچنان به کاهش پایدار خشونت‌ها در افغانستان تأکید کرده و گفته است که برای مذاکرات «مهم و حیاتی» صلح، باید جان انسان‌ها و دست‌آوردهای سال‌های گذشته حفظ و جلو تخریب‌گران این روند گرفته شود.

راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل در رشته‌تویتی این حمله را محکوم کرده و یوسف رشید را «مدافع فداکار و ثابت‌قدم دموکراسی نیابتی در افغانستان» دانسته است.

آقای ویلسن نوشته است: «او [یوسف رشید] سال‌ها به طور خستگی ناپذیر برای اطمینان از انتخابات آزاد و شفاف که همه افغان‌ها را شامل شود، کار کرد. مرگ او ضایعه‌ای برای خانواده، دوستان و مردمش است. من از قتل او وحشت‌زده‌ام؛ قتلی دیگر در چرخه‌ی بی‌معنی و بی‌پایان خشونت.»

میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز این مجلس به کمیسیون امنیت داخلی این مجلس هدایت داده است که چگونگی قتل یوسف رشید را بررسی کند.

مجلس سنای شورای ملی نیز مرگ یوسف رشید را یک ضایعه خوانده است.

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن محکوم کردن ترور یوسف رشید، از افزایش حملات هدفمند بر خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشر ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون از دولت افغانستان یک‌بار دیگر خواسته است که از خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشر حفاظت و از کشتار هدفمند آنان جلوگیری کند.

کمیسیون حقوق بشر همچنان از دولت خواسته است قضایایی را که تا کنون اتفاق افتاده است، پیگیری و عدالت را برای قربانیان و بازمندگان آن تأمین کند.

موتر حامل یوسف رشید

همین‌طور، کمیسیون‌های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایات انتخاباتی و همچنان شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات نیز ترور یوسف رشید را محکوم کرده ‌اند.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات نیز ترور آقای رشید را یک ضایعه‌ی بزرگ در زمینه‌ی نهادینه‌سازی آزادی بیان و فعالیت‌های عدالت‌خواهانه‌ی مدنی خوانده است.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به ترور آقای رشید ابراز تأسف کرده‌اند.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) صبح امروز در مربوطات ناحیه‌ی هفتم شهر کابل هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. در این رویداد، خود آقای رشید و راننده‌ی او که پسر کاکایش بود، زخمی و سپس در شفاخانه جان باختند.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.