یما سیاوش

شکایت پدر سیاوش به سازمان ملل؛ «برخورد جامعه‌ی جهانی با تروریزم معیار مشخص ندارد»

در پی شکایت خانواده‌ی یما سیاوش به شورای امنیت سازمان ملل متحد از بی‌توجهی دولت افغانستان به پرونده‌ی قتل او، امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که جامعه‌ی جهانی در برخورد با قضیه‌ی تروریزم معیار مشخص ندارد.

آقای صالح امروز (پنج‌شنبه، ۴ جدی) در یک یادداشت فیس‌بوکی گفته است: «این (مراجعه‌ی خانواده‌ی سیاوش به مراجع جهانی) یکی از بهترین کارها است. ای کاش مراجع جهانی بیایند و این دوسیه و یا دوسیه‌ها را ببینند که ترور از کجا سرچشمه می‌گیرد و دلیلش چیست.»

او در ادامه افزوده است: «متأسفانه برخورد جامعه‌ی جهانی و کشور های بزرگ با قضیه‌ی تروریزم معیار مشخص ندارد و بحث منافع ملی همه ابعاد دیگر را تحت شعاع قرار داده است.»

معاون نخست ریاست‌جمهوری همچنان گفته است که خانواده‌ی قربانیان می‌توانند با مراجعه به حکومت، به دوسیه‌های تحت کار و یا قضایای حل‌شده دسترسی داشته باشند.

محمدداوود سیاوش، پدر یما سیاوش پیشتر در نامه‌ای در مورد آنچه که او عدم توجه دولت افغانستان به پرونده‌ی یما سیاوش خوانده، از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کمک کرده بود.

در این نامه عنوانی شورای امنیت سازمان ملل که نسخه‌ی آن به هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) نیز فرستاده شده، آمده است که دولت افغانستان نه تنها هیچ توجهی به این پرونده نکرده، بلکه باری امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری دادخواهی او [محمدداوود سیاوش] در رسانه‌ها را «هیاهوی رسانه‌ای» خوانده است.

در نامه همچنان آمده است که رییس‌جمهور اشرف غنی و اجمل احمدی، رییس بانک مرکزی بنابر دلایلی که هنوز روشن نشده، نمی‌خواهند قاتل یما سیاوش را شناسایی و بازداشت کنند.

پدر یما سیاوش از امنیت خود و خانواده‌اش نیز ابراز نگرانی کرده و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که به خانواده‌اش شرایط مصون و بی‌خطر را مساعد کند تا بتوانند با صدای بلند و با جرأت در دادگاه بین‌المللی لاهه برعلیه «قاتل، عامل قتل و حامی عامل قتل» یما سیاوش اقامه‌ی دعوا کند.

یما سیاوش و دو همکار دیگرش در ۱۷ عقرب در انفجار ماین مقناطیسی در ساحه‌ی مکروریان ناحیه‌ی اول شهر کابل کشته شدند. مسئولیت این حمله را هنوز شخص و یا گروهی به عهده نگرفته است.

خانواده‌ی یما سیاوش در تاریخ ۲۶ عقرب به حکومت یک ماه ضرب‌الاجل تعیین کرده بود که در شناسایی و محاکمه‌ی فردی که در موتر او [یما سیاوش] ماین جاسازی کرده و در نهایت سبب قتل او شد، اقدام کند.

ضرب‌الاجل خانواده‌ی یما سیاوش به حکومت برای شناسایی و محاکمه‌ی عامل قتل یما سیاوش در ۲۶ قوس به پایان رسید. در پایان این ضرب‌الاجل، خانواده‌ی سیاوش اعلام کردند که حکومت افغانستان و بانک مرکزی به این ضرب‌الاجل هیچ وقعی نگذاشته و ممکن است ضرب‌الاجل را با «نیشخند» به «استهزا» گرفته باشند.

از سوی هم، در روزی که ضرب‌الاجل خانواده‌ی سیاوش به حکومت به پایان رسید، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشت: «از خانواده‌ی شهید سیاوش خواهش می‌نمایم که به حرف ما اعتماد داشته باشند. قضیه فراموش نشده است و هیچگاه نخواهد شد. از هیاهوی مطبوعاتی چیزی ساخته نمی‌شود.»