کمیسیون حقوق بشر

در پنج روز گذشته، نُه غیرنظامی در نُه رویداد جداگانه کشته شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان:

یافته‌های ابتدایی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که از تاریخ دوم الی ششم جدی سال جاری، دست‌کم نُه غیرنظامی در نتیجه‌ی انفجار ماین و حملات مسلحانه کشته و ۱۷ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر که امروز (یک‌شنبه، ۷ جدی) منتشر شده، آمده است که این تعداد غیرنظامیان در نُه رویداد جداگانه انفجار ماین و حملات مسلحانه در ولایت‌های خوست، کاپیسا، قندهار و کابل کشته و زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر کشتار غیرنظامیان را از نگاه دینی، اخلاقی، حقوقی و حقوق بشری ممنوع، محکوم و جنایت خوانده است.

به گفته‌ی کمیسیون حقوق بشر، عاملان جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت در هر حالت، زمان و مکان مسئول اند. این کمیسیون از حکومت خواسته است که حقوق و امنیت مردم را تأمین کند.

این کمیسیون از سازمان ملل، جامعه جهانی، عالمان دین و کشورهای اسلامی خواسته است که از نفوذشان به‌خاطر حمایت از حقوق بشری مردم افغانستان استفاده کرده و برای ختم خشونت بر طرف‌های درگیر فشار وارد کنند.

در روزهای اخیر انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای و مقناطیسی و همچنان حملات مسلحانه در بخش‌های مختلف کشور از جمله کابل افزایش یافته است.

در بیشتر این انفجارها و حملات فعالان رسانه‌ای، فعالان مدنی، سیاسی و اجتماعی هدف قرار گرفته‌اند. مسئولیت اغلب این رویدادهار را هیچ گروهی بر عهده نگرفته‌ است.