اندرابی

وزیر داخله: طالبان در عقب ترورهای هدفمند قرار دارند

محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله‌ی کشور می‌گوید که گروه طالبان در عقب ترورهای هدفمند قرار دارد و این گروه می‌خواهد با این ترورها «افکار بدیل» برای نظام کنونی افغانستان در مذاکرات صلح ارایه کند.

آقای اندرابی که امروز (سه‌شنبه، ۹ جدی) در نشست استجوابیه‌ی مجلس سنا صحبت می‌کرد، گفت ‌طالبان در تلاش اند که با «تسخیر بیشتر اراضی و ازدیاد انزجار میان مردم مبنی بر ناکارایی نظام ۱۸ سال گذشته» در کشور، بر حکومت افغانستان فشار وارد کنند و از این طریق امتیازات بیشتری در مذاکرات صلح نیز به‌دست بیاورند.

او افزود: «آنان (طالبان) به‌خاطری که افکار بدیل را [برای کارایی نظام کنونی افغانستان] بتوانند در مذاکرات پیش‌کش کنند، این برنامه‌ها را روی‌دست گرفتند.»

از سویی هم، وزیر داخله گفت که این گروه به‌دنبال شکست‌شان در میدان‌های جنگ، اقدام به ترور افراد به‌صورت هدفمند کرده است.

او توضیح داد که تعدادی از افراد طالبان که چند ماه قبل در یک عملیات نیروهای امنیت ملی بازداشت شده، اعتراف کرده‌اند که این گروه به‌دنبال امضای توافق میان امریکا و طالبان، شبکه‌ای به نام «عبیده» ایجاد کرده است.

محمدمسعود اندرابی به نقل از اعتراف این بازداشت‌شدگان گفت که در یک جلسه‌ی این شبکه‌ی طالبان در ولایت لوگر به جنگ‌جویان این گروه گفته شده است که افراد متنفذ، کارکنان نهادهای دولتی، اعضای جامعه‌ی مدنی، خبرنگاران و سایر «اهداف نرم» را هدف‌گذاری کنند.

او گفت که  حکومت افغانستان افراد زیادی از اعضای این شبکه را بازداشت کرده است.

احمدضیا سراج، رییس امنیت ملی نیز در این نشست گفت که به اعضای این شبکه وظیفه داده شده است که در شهر کابل به‌صورت منظم این افراد را هدف قرار دهند.

سراج

آقای سراج افزود که طالبان پس از شکست «فاحش» و تلفات «کمرشکن» در میدان‌های جنگ دست به این اقدام زده‌اند. او تأکید کرد که این گروه در جریان یک سال گذشته، تمامی تلاش‌شان را به خرج داده‌اند تا در مذاکرات صلح امتیاز بگیرند.

رییس امنیت ملی گفت: «طبیعی است وقتی که طالبان در جبهات جنگ به شکست‌های فاحش روبه‌رو شدند، این‌ها در تغییر تأکتیک و تغییر روش کار خود، کارهایی را کردند که بیشتر تمرکزشان سر ترورهای هدفمند، ماین‌های مقناطیسی و انفجارهای دیگر بود.»

او تأکید کرد که تمرکز بیشتر این گروه در تروهای هدفمند هم روی شهر کابل به‌دلیل بازتاب گسترده‌ی آن در رسانه‌ها است.

۱۸۰۰ حمله در یک سال گذشته

از سویی هم، رییس عمومی امنیت ملی کشور گفت که از ماه جدی سال گذشته‌ی خورشیدی (۱۳۹۸) تا ماه جدی سال جاری، ۱۸ هزار و ۲۰۰ حمله در سراسر کشور از سوی گروه‌های مخالفت دولت راه‌اندازی شده است. به گفته‌ی او، این حملات شامل حملات بر مراکز نیروهای دولتی، ولایات و شهرها، ترورها و انفجارها بوده است.

احمدضیا سراج همچنان افزود که عامل ۹۹ درصد این حملات جنگ‌جویان طالبان بوده‌اند و متباقی یک فیصد آن توسط جنگ‌جویان سایر گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش راه‌اندازی شده است.

از سویی هم، او بدون ارایه‌ی رقم تلفات این حملات گفت که تلفات غیرنظامیان در آن «بسیار زیاد» بوده است.

آقای سراج همچنان افزود که در جریان یک سال گذشته، بیش از شش هزار و ۱۰۰ نفر در پیوند به جرایم مختلف در کشور بازداشت شده‌اند. از این میان، سه هزار و ۶۰۰ نفر آنان در پیوند به قضایای تروریستی بازداشت شده‌اند که از میان آنان نیز، ۲۷۰ نفرشان در ترورهای هدفمند دست داشته‌اند.

در همین حال، او تأکید کرد که تمامی حملات جنگ‌جویان گروه طالبان در کشور به شکست مواجه شده‌اند.

وزیر داخله نیز گفت که حملات گروه طالبان در فصل جنگ سال جاری با شکست روبه‌رو شده است. او افزود که این گروه پلان داشت که حملات گسترده‌ای در شهر لشکرگاه، مرکز هلمند و شهر قندهار راه‌اندازی کند و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور این حملات را دفع کردند.

«هشت‌هزار پولیس به وظایف تنفیذ قانون برگردانده می‌شوند»

 مسعود اندرابی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که حدود هشت‌هزار پولیس در افغانستان هم‌اکنون مسئولیت محافظت از نهادها و افراد را دارند. او تأکید کرد که این تعداد نیروی پولیس باید به وظایف تنفیذ قانون برگردانده می‌شود.

آقای اندرابی گفت: «هشت‌هزار پولیس در افغانستان هیچ فرصت تطبیق قانون را ندارند، بلکه دروازه‌ها را نگهبانی می‌کنند. ما می‌خواهیم پولیس را ببریم به تنفیذ قانون و دفاع از وطن.»

او تأکید کرد که مسئولیت تأمین فعالیت‌های امنیتی افراد، تأسیسات و نهادها از مسئولیت ریاست محافظت عامه است و پس از این دولت افغانستان مطابق نیاز آن‌ها، از این نیروها استفاده می‌کند.