کوفی: حقوق اساسی شهروندان عمده‌ترین بحث در مذاکرات صلح است

کوفی: حقوق اساسی شهروندان عمده‌ترین بحث در مذاکرات صلح است

فوزیه کوفی، رییس حزب موج تحول افغانستان با اشاره به دوره‌ی حکومت طالبان در کشور و برخورد این گروه با حقوق اساسی مردم به‌ویژه زنان می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح عمده‌ترین بحث حقوق اساسی شهروندان افغانستان است.

خانم کوفی که عضو هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز است، امروز (دوشنبه، ۱۵ جدی) در یک نشست خبری در کابل گفت که صلح واقعی به معنای حفظ ارزش‌ها و کرامت انسانی است و یکی از موارد مهمی که در میز مذاکره با طالبان باید روی آن بحث شود، حقوق شهروندی است. به گفته‌ی او، اصول و ارزش‌هایی مانند آزادی بیان، مردم‌سالاری، حاکمیت قانون و اساسی، به‌ویژه فصل دوم آن باید به‌عنوان رهنمود در میز مذاکره مطرح بحث باشد.

در زمان حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، زنان حق کار و تحصیل نداشتند. زنان افغان دوره‌ی حکومت طالبان را دوره‌ی تاریک در تاریخ کشور می‌دانند. در ماه‌های اخیر بارها اعضای هیأت مذاکره‌کننده طالبان گفته‌اند که حقوق زنان را در چوکات شریعت اسلامی قبول دارند اما به‌صورت روشن در این مورد سخن نگفته‌اند از همین رو نگرانی‌ها در مورد حقوق زنان و جایگاه آنان در افغانستان پساصلح بیشتر شده است.

فوزیه کوفی با اشاره به نقش و سهم زنان در روند صلح می‌گوید که زنان قشر آسیب‌پذیر اند و نباید زنان افغانستان پس از روند صلح از نقطه‌ی صفر شروع کنند. او گفت: «صلح افغانستان تنها پروسه‌ی صلح در جهان است که مسأله زنان در آن قابل بحث است. زنان افغانستان فراتر از حقوق اسلامی شان نمی‌خواهند. همه‌ی زنان برای تحصیل، حق کار، دسترسی به عدالت، دسترسی به سرمایه و منابع و احترام به‌حیث انسان و مشارکت در تصامیم مبارزه می‌کنند و این چیزی است که اسلام آن‌را برای زنان روا داشته است.»

قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان گروه طالبان از فردا (سه‌شنبه، ۱۶ جدی) در قطر آغاز شود. این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

خانم کوفی همچنان در بخشی از سخنان خود به افزایش ترورهای هدفمند فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت که در برابر این حملات پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری کمتر و واکنش مسئولان در حد صدور اعلامیه بوده است.

او گفت: «در دو ماه گذشته حوادث دلخراش شخصیت‌های خوب را از ما گرفته است. ولی با ترور شخصیت‌های تاثیرگذار که صدای بلند دارند، فعالیت‌های سیاسی و مدنی دارند و در شرایط سخت در کنار مردم خود هستند، نه تنها قتل انسان است بلکه ضربه‌ی بزرگ به پیکر و روان مردم است. از همین رو در مورد این قتل‌ها مسئولیت بیشتر گرفته شود، تحقیقات جدی انجام شود و نتیجه‌ی آن به ملت افغانستان گفته شود.»

مسئولان امنیتی افغانستان مدعی اند که عامل ترورهای هدفمند در کشور گروه طالبان است. مسعود اندرابی، وزیر امور داخله امروز در سخنرانی در مجلس نمایندگان افغانستان گفت که براساس اعتراف اعضای بازداشت شده‌ی طالبان، ترورهای هدفمند توسط این گروه انجام می‌شود.

احمد ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی نیز گفت که فردی که رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیه خبرنگاران افغانستان در ولایت غزنی را ترور کرده بود، یک زندانی طالب است که پس از توافق گروه طالبان با امریکا از زندان آزاد شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *