خروج نیروهای امریکایی

شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافت

وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا یا پنتاگون اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

پنتاگون امروز (جمعه، ۲۶ جدی) در تویتی به نقل از کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته است که این شمار نیروها برای مأموریت مبارزه با تروریزم امریکا و تصمیم این کشور با شرکای ناتو برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان که برای تأمین صلح در کشورشان کار می‌کنند، سودمند است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز در بیانیه‌ای در وبسایت رسمی کاخ سفید گفته است که شمار نیروهای ایالات متحده در افغانستان به پایین‌ترین رقم در ۱۹ سال اخیر رسیده است.

آقای ترمپ که تنها پنج روز تا پایان دوره‌ی ریاست‌جمهوریش باقی مانده، همچنان بر تعهد خود به متوقف کردن جنگ‌های بی‌پایان امریکا تأکید کرده است.

پنتاگون حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا پانزدهم جنوری ۲۰۲۱ میلادی از ۴۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

از سوی هم، کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان تا مرز ۲۵۰۰ نفر درحالی اتفاق می‌افتد که کنگره‌ی امریکا پیشتر قانونی را تصویب کرده بود که براساس آن خروج نیروهای بیشتر از افغانستان را بدون تأیید کنگره غیرقانونی است.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم ماه حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه امضا شد، مطرح شده است.