ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

کاهش نیروهای خارجی بر وضعیت جنگ در افغانستان تأثیر منفی ندارد

دفتر شورای امنیت ملی:

به‌دنبال اعلام وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا (پنتاگون) مبنی بر کاهش شمار نیروهای این کشور در افغانستان، دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که کاهش نیروهای خارجی بر وضعیت جنگ در کشور تأثیر منفی ندارد.

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (شنبه، ۲۷ جدی) در یک پیام ویدیویی گفته است که هم‌اکنون ۹۶ درصد عملیات توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان راه‌اندازی می‌شود و به همین خاطر «افزایش و کاهش نیروهای خارجی» تأثیر منفی بر وضعیت جنگ در کشور ندارد.

همزمان با این، گروه طالبان از اقدام امریکا برای کاهش نیروهایش در افغانستان استقبال کرده و آن را گام عملی در جهت تطبیق توافق‌نامه‌ی این گروه با امریکا خوانده است.

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که عملی‌شدن مفاد توافق‌نامه به نفع هر دو طرف است و طالبان اطمینان می‌دهند که به تعهدات‌شان، پابند باشند.

وزارت دفاع امریکا روز گذشته (جمعه، ۲۶ جدی) اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به دوهزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است. این وزارت در تویتی به نقل از کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته بود که این شمار نیروها برای مأموریت مبارزه با تروریزم امریکا و تصمیم این کشور با شرکای ناتو برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان که برای تأمین صلح در کشورشان کار می‌کنند، سودمند است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز در بیانیه‌ای در وبسایت رسمی کاخ سفید گفته است که شمار نیروهای ایالات متحده در افغانستان به پایین‌ترین رقم در ۱۹ سال اخیر رسیده است.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از موارد اساسی توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان است که در تاریخ ۱۰ حوت سال گذشته به امضا رسید.