نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان در هرات

نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان در هرات؛ «شما جنگ می‌کنید ما قربانی می‌شویم»

گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در هرات از افزایش خشونت‌ها و کشتار غیرنظامیان در این ولایت ابراز نگرانی کرده، می‌گوید که غیرنظامیان قربانی جنگ میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان می‌شود.

مسئولان این گروه امروز (شنبه، ۴ دلو) در یک نشست خبری در هرات گفتند که طرف‌های جنگ بر میزان خشونت‌ها افزوده و تمامی تحرکات نظامی در مناطق مسکونی، شهری و پرجمعیت صورت می‌گیرد.

به گفته‌ی آن‌ها، بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح در دوحه و شدت خشونت‌ها در مناطق غیرنظامی و شهری برای امتیازگیری‌های بیشتر است.

سید اشرف سادات، مسئول گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در زون غرب کشور گفت که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در دوحه تا کنون بی‌نتیجه بوده و با آغاز این گفت‌وگوها نه تنها که خشونت‌ها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است.

آقا ملنگ بورانی، عضو دیگر گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در زون غرب کشور گفت که در یک ماه گذشته جنگ در ولسوالی‌های پشتون‌زرغون، کهسان، اوبه، غوریان، کوه زور و شیندند مرکزی به شدت افزایش یافته است.

آقای بورانی همچنان گفت که در جریان ماه جدی، دست‌کم نُه غیرنظامی در جریان درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان در هرات کشته و ۲۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی او، این تعداد غیرنظامیان در پی برخورد هاوان، راکت و انفجار ماین کشته و زخمی شده خسارات هنگفتی نیز بر باشندگان هرات وارد شده است.

گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در هرات در اعلامیه‌ای نیز گفته است که طرف‌های درگیر جنگ از خانه‌های غیرنظامیان به‌عنوان سنگر استفاده می‌کنند.

این گروه از دولت و طالبان خواسته است که قوانین جنگی را رعایت و از درگیری در مناطق مسکونی و مکان‌های عامه خودداری کنند.